ناجیه نیسی: کریم بقرادونی سیاستمدار و وکیل لبنانی در سال 1944از پدری ارمنی و مادری مارونی به دنیا آمد.

 در سال 1967 در رشته علوم سیاسی از دانشگاه القدیس یوسف فارغ‌التحصیل شد. از سال 1959 به حزب کتائب پیوست و در دهه هفتاد از چهره‌های موثر و مهم این حزب شد. از مهمترین ارکان گروه‌های مسلح نیروهای لبنانی به رهبری بشیر الجمیل و پس از وی سمیر جعجع بود. بین سالهای 1976 تا 1982 مشاور خاص الیاس سرکیس رئیس جمهور لبنان شد. در حکومت رفیق حریری وی به عنوان وزیر دولت در امور توسعه اداری منصوب شد. در سال 2001 به عنوان رئیس کتائب انتخاب شد ولی پس از مدت کوتاهی با امین الجمیل بر سر رهبری حزب به اختلاف رسید و اختلاف آنان اینگونه به پایان رسید که الجمیل رئیس بزرگ حزب و بقرادونی به عنوان رئیس حزب انتخاب شد. وی در سال 2007 از ریاست حزب استعفا داد.

  • نتایج نشست دوحه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توافق دوحه کشور لبنان را از خطر فتنه انگیزی و مصیبت نجات داد. لبنان روی خط قرمز مصیبت یا فتنه انگیزی بود. اتفاق دوحه این خطر را دور کرد و لبنان را وارد مرحله ثبات و آرامش کرد.

  • آیا این توافق یک آتش بس بود یا یک صلح دائمی؟

این توافق آتش بس نبود بلکه یک همبستگی و یک صلح طولانی‌مدت بود که نیاز به توجه و مراقبت دارد این توافق بیش از یک آتش بس بود، صلحی بود که در کل هیچ کدام از گروهها را به طور کامل راضی نکرد. چنانچه یک گروه به طور کامل راضی می‌شد، گروه دیگر ناراضی بود و در آن صورت صلح واقعی نبود. همه گروهها به حداقل رضایت رسیدند نه حداکثر رضایت. از شخصیت‌های 14 مارس و ولید جنبلاط و الحریری و سمیر جعجع حمایت شد ولی در کل این توافق سیاسی به نفع گروه‌های مخالف بود.

  • آیا لبنان اکنون وارد مرحله ثبات و آرامش شد؟

لبنان وارد مرحله ثبات و آرامش طولانی مدتی شد و میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نقطه وصل این ثبات خواهد بود و پایه‌های این استقرار و آرامش ارتش و همبستگی هستند.

  • آیا می‌توان توافق دوحه را با توافق طائف مقایسه کرد؟

فکر می‌کنم که توافق دوحه به اندازه توافق طائف نقشی اصلاحی و قانونی داشت و فکر می‌کنم که توافق دوحه به توافق طائف نزدیک است.

  • جنگ تبلیغاتی را در حوادث اخیر چگونه می‌بینید؟

رسانه‌ها و تبلیغات انعکاسی از اوضاع و شرایط سیاسی هستند و بر شرایط سیاسی تاثیر می‌گذارند. رسانه‌ها و تبلیغات مانند یک ساعت قدیمی هستند و به مسائلی دورتر از سیاست می‌پردازند. هنگامی که بحران سیاسی اتفاق بیافتد تبلیغات به یک جنگ تبدیل می‌شود و هنگامی که سیاست به سمت صلح پیش برود تبلیغات و رسانه‌ها نیز به سمت آرامش پیش می‌روند. تبلیغات آینه‌ای است که سیاست در آن منعکس می‌شود.

  • وضعیت اقتصادی را بعد از توافق دوحه چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

اقتصاد لبنان پیشرفت می‌کند. لبنان بر لبه یک پرتگاه خطرناک قرار گرفته بود و بانکهای لبنان برای حفظ ارزش لیره لبنان تلاش فراوانی کردند و به نظر من، ما می‌توانیم نتیجه را به نفع خود معکوس نماییم زیرا سهام سولیدر پس از توافق دوحه افزایش یافت و از این رو تابستان پررونقی را در لبنان پیش‌بینی می‌کنم.

  • نقش ایران را در لبنان چگونه می‌بینید؟

ایران از ابتدا تا کنون به دنبال یافتن راه حلی برای پایان بحران و از کشورهایی بود که در این زمینه همکاری و به نفع لبنان عمل می‌کرد. وجود لبنان مستقل و با ثبات نیز به نفع ایران است. اعتقاد من این است که ایران در یک مرحله محافظه‌کاری به سر می‌برد. نمی‌خواهد چیزی از عراق و یا از منطقه را به بوش بدهد و ایران در حال آماده شدن برای مرحله بعد از بوش به سر می‌برد.

همشهری امارات