ویروس کرونا کمر صنعت گردشگری آذربایجان غربی را خم کرده و ضربات جبران‌ناپذیر بر پیکر این ظرفیت عظیم در استان وارد کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رد پای ضربات کرونا را در بسیاری از مجموعه‌ای مرتبط با گردشگری در آذربایجان غربی از جمله مسافرخانه، هتل و آژانس‌های مسافرتی گرفته تا جاذبه‌ها و آثار تاریخی در این استان به وضوح می‌توان دید.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ویروس کرونا ۴۲ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان خسارت به تاسیسات اقامتی پذیرایی، هتل‌ها، مهمانپذیرها، مسافرخانه‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دفاتر خدماتی مسافرتی، مجتمع‌های گردشگری، مجتمع‌های تفریحی و صنایع دستی در این استان خسارت وارد کرد.

ریتا خضرزاده ادامه داد: از این میزان ۱۵ میلیارد تومان مربوط به آژانس‌های مسافرتی آذربایجان‌غربی است که رقم بسیار زیادی به‌شمار می‌رود. ‌

مدیر پایگاه تاریخی قلعه بسطام نیزگفت: کرونا مانع بازدید گردشگران از جاذبه‌های تاریخی  آذربایجان غربی شده و وقفه یکی دوساله ایجاد کرده است. این وقفه می‌تواند مسیر گردشگرانی  که هرساله از جاذبه‌های تاریخی در این استان از جمله قلعه بسطام بازدید می‌کردند را تغییر و به سمت دیگری سوق دهد.

غلام شیرزاد ادامه داد: هرساله ۳هزار تا ۴هزار نفر از این اثر تاریخی دیدن می‌کردند؛ درحالی که شیوع بیماری کرونا مانع بازدید مسافران و گردشگران شده است.

وی افزود: درسال گذشته علاوه براین اثر تاریخی ۴۲ هزار نفر از سایر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بازدید کردند، درحالی که همین آثار تاریخی امسال بدون گردشگر مانده است.

شیرزاد اظهارداشت: نه تنها جاذبه‌های تاریخی بلکه مهمانپذیرها، غذاخوری‌ها و حتی مراکز خرید و فروش نظیر محله ارزانسرای چایپاره هم از مسافر بی‌نصیب ماند.