گروه ورزشی: بازی یکشنبه ۵ خرداد، شاید نقطه پایانی بر ناکامی‌های مداوم فوتبال ملی در سال ۲۰۰۸ باشد.

تیم ملی ایران در سال جدید میلادی ۵ بازی رسمی برگزار کرده که در این مسابقات به 
۴ تساوی و یک شکست دست یافته است. زامبیا حریف گمنام و ناشناخته فوتبال ایران در بازی امروز، حداقل می‌تواند به این رکورد پایان بدهد.

تنها بازی تدارکاتی تیم ملی ایران پیش از دیدار با امارات، ‌امروز مقابل شصت و هفتمین تیم جدول فیفا برگزار خواهد شد.

زامبیا گمنام‌ترین حریف تدارکاتی تیم ملی در سال‌های اخیر، کشوری در نیمه جنوبی قاره سیاه است که سابقه درخشانی در فوتبال این قاره ندارد و از روی ناچاری به عنوان تنها حریف تدارکاتی موجود انتخاب شده است.

قرار بود بوسنی، تکراری‌ترین حریف تیم ملی ایران برای انجام یک مسابقه دوستانه وارد تهران شود اما این کشور اروپایی به صورت یک‌جانبه بازی را لغو کرد و حالا گفته می‌شود ممکن است فدراسیون فوتبال ایران از این کشور به فیفا شکایت کند ولی در هر صورت تغییری در برنامه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی پیش از بازی‌های مقدماتی جام جهانی صورت نمی‌گیرد.

روز جمعه تیم علی دایی اولین بازی تدارکاتی را در اردبیل برگزار کرد. سایپا تیم سابق دایی، حریف تیم ملی در این بازی دوستانه بود. نارنجی‌پوشان ۴۸ ساعت پس از دیدار با الوصل در لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم ملی قرار گرفتند و به راحتی با نتیجه پرگل ۶ بر صفر مغلوب شدند.

بازی روز یکشنبه سومین حضور رسمی دایی روی نیمکت تیم ملی ایران است، در حالی که سرمربی جوان در دو بازی قبلی به یک شکست و یک تساوی دسته یافته و همچنان امیدوار به کسب اولین پیروزی است.

شکست زامبیا البته چندان دشوار نخواهد بود اما امارات که یک هفته بعد در ورزشگاه آزادی میهمان تیم ملی ایران خواهد بود، به سادگی تسلیم نمی‌ شود.

آرایش تیم ملی

دایی در بازی با سایپا آرایش ۱-۲-۳-۴ را انتخاب کرده بود  و برای آشنایی بیشتر با شرایط بازیکنانش از دو ترکیب متفاوت در دو نیمه بازی استفاده کرد که به نظر می‌‌رسید ترکیب نیمه اول ارنج اصلی تیم ملی باشد.

در بازی با زامبیا هم استفاده از همین ترکیب محتمل به نظر می‌رسد، هرچند سرمربی تیم ملی همچنان با تردیدهایی مواجه است. مصدومیت واعظی ابهاماتی در خط دروازه ایجاد کرد.

میرزاپور و رحمتی جدی‌ترین گزینه‌های تیم ملی برای این بازی تدارکاتی و همینطور دیدار با امارات به شمار می‌ روند که دایی در این بین همبازی سابقش در تیم ملی را به دروازه‌بان مس کرمان ترجیح می‌دهد.

در خط دفاع حسینی، ‌عقیلی و غلام‌نژاد اعتماد دایی را جلب کرده‌اند اما هنوز مدافع سمت چپ به شکل قطعی انتخاب نشده است.

با توجه به حضور نصرتی به جای رحمان رضایی، ممکن است مدافع پرسپولیس در این پست بازی کند، در حالی که پیش از این مجتبی شیری و حتی هاشم بیک‌زاده هم به عنوان مدافع سمت چپ در ترکیب تیم‌ملی قرار گرفته‌اند.

نکونام و تیموریان در خط میانی از حاشیه امنیت برخوردارند و به عنوان دو هافبک دفاعی آرایش ۱-۳-۲-۴ احتمالا در این بازی و همینطور دیدار با امارات به میدان خواهند رفت. مثلث تهاجمی خط میانی اما با تغییرات زیادی همراه بوده است.

دایی از وجود رضایی، ‌بیک‌زاده و جباری در این خط استفاده کرد اما ممکن است در دو بازی آینده تغییراتی در این ترکیب ایجاد کند. تنها مهاجم تیم ملی در نیمه نخست بازی با سایپا محسن خلیلی بود. آقای گل رقابت‌های لیگ‌برتر در این بازی دو بار موفق به گلزنی شد.

عنایتی و اصغری هم که در نیمه دوم به زمین آمدند توانستند دروازه سایپا را باز کنند اما به نظر می‌رسد مهاجم پیروزی همچنان از شانس بیشتری برای حضور در ترکیب اصلی برخوردار است.

حریف ناشناخته

حریف تیم ملی، صبح روز شنبه از طریق دبی وارد تهران شد و  ساعت ۱۷ روز یکشنبه در ورزشگاه آزادی مقابل ایران قرار می‌گیرد. زامبیا در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی در گروه یازدهم با توگو و سوازیلند همگروه است.

این تیم تاکنون سابقه صعود به مسابقات جام جهانی را نداشته و تنها دو بار نایب‌قهرمان رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا در سال‌های ۷۴ و ۹۴ شده است.

رنارد هرو فرانسوی سرمربی این تیم است که سابقه هدایت باشگاه شانگهای چین و همینطور تیم ملی غنا را در کارنامه دارد. این مربی در سال ۲۰۰۸ به عنوان سرمربی زامبیا انتخاب شد و به فوتبال دوستان این کشور قول داد تیمش را به مرحله بعدی مسابقات برساند.

زامبیا اما در قیاس با کشورهای صاحب فوتبال آفریقا از شانس زیادی برای صعود به جام جهانی برخوردار نیست. اکثر بازیکنان تیم ملی این کشور در لیگ‌های آفریقایی و خصوصا باشگاه‌های آفریقای جنوب بازی می‌کنند.

یاکوب مولنگا و کریس کاتونگو دو مهاجم این تیم در باشگاه‌های استراسبورگ فرانسه و بروندبی دانمارک بازی می‌کنند. زامبیا نماینده دیگری در لیگ‌های معتبر و تیم‌های سرشناس اروپا ندارد.

در سال ۲۰۰۸ زامبیا ۷ بازی برگزار کرده که در مهمترین آنها با نتیجه ۵ بر یک مقابل کامرون شکست خورده است. زامبیا روز پنجشنبه در آخرین بازی تدارکاتی پیش از دیدار با ایران، مقابل تیم ملی لیبی با تساوی ۲ بر ۲ متوقف شد.