رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران به موفقیت‌های مجلس هفتم در زمینه‌های مختلف اشاره کرد

برخی نمایندگان مجلس درباره این سخنان حداد عادل اظهار نظر کرده‌اند.

ضعیف‌ترین قوه

ولی‌الله شجاع‌پوریان مجلس هفتم را مجلسی دانست که نسبت به مجالس قبل از کارکرد پایین‌تری برخوردار بوده است. وی در ادامه افزود: مدیریت ضعیف هیأت رئیسه مجلس موجب شد که مجلس نتواند در دفاع از شدن و جایگاه خود در برابر دولت موفق شود چرا که دولت بارها مجلس را دور زد. و یکی از نمونه‌های آن را واردات غیرقانونی  2 میلیارد  دلار بنزین اعلام کرد. نماینده بهبهان در ادامه افزود: متأسفانه دولت در انحلال یا ادغام برخی از شوراها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشگام شد و مجلس در برابر این مسئله سکوت کرد. همچنین مجلس علیرغم شعار فراوان در برابر لوایح تورم‌زا دست‌بسته عمل کرد و موجب شد که امروز تورم به‌صورت افسار گسیخته‌ای  درآید و در این مسئله مجلس به‌اندازه دولت مقصر است.نماینده مجلس هفتم گفت: متأسفانه مجلس هفتم در برابر تعدی به حقوق شهروندان سکوت کرد و حتی در برابر اقدامات دولت که از اجرای مصوبات مجلس سرباززد اعتراضی نکرد.

این مجلس در رأس امور نبود

اسماعیل گرامی مقدم عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه مجلس هفتم در بعد نظارت هیچ‌کاره بود گفت: رفتارهایی که هیأت رئیسه مجلس هفتم انجام می‌‌داد سطح مجلس را به نازل‌ترین سطح تنزل داد در حالی‌که این مجلس می‌توانست با حفظ حرمت ... نهم مقتدرتر و پاسخگوتر رفتار کند اما در عمل چنین نشد. وی در ادامه افزود: مجلس هنگام رأی اعتماد به وزراء هیچ‌گاه از رئیس‌جمهور سؤال نکرد که چرا هشت وزیر برکنار شده‌اند و به راحتی به وزیران بعدی رأی اعتماد داد. گرامی مقدم با بیان اینکه ارزیابی در مورد عملکرد مجلس هفتم باید واقع‌بینانه و براساس تأثیرات آن بر زندگی مردم باشد اظهار داشت: در حوزه قانونگذاری باید وضعیت کشور در بعد اقتصادی و بخصوص رفاه مردم با دوران قبل مقایسه شود. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با منسوخ خواندن طرح تثبیت قیمت‌ها گفت: این طرح که در ابتدای مجلس اجرایی شد هیچ نتیجه‌ای  جز  گرانی به‌همراه نداشت و تنها فایده آن برای جامعه افزایش فقر برای جامعه بود  در حالی‌که این طرح با دفاع اکثریت مجلس به‌تصویب رسید.

نماینده مجلس هفتم با انتقاد از طرح سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت:  مجلس نتوانست هم در بعد قانونگذاری و هم در بعد نظارت در مورد طرح سهمیه‌بندی بنزین موفق شود به‌گونه‌ای که اجرای این طرح هیچ تأثیری در کاهش مصرف بنزین نداشت. وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه مجلس هفتم نظارت را به حداقل رساند و برای این کاهش نظارت حتی میزان تذکرات نمایندگان مجلس را کاهش داد و تنها اقدام اکثریت مجلس هفتم دفاع از دولت بود.

ضعیف در نظارت

عماد افروغ رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس هفتم دفاع حداد عادل از عملکرد مجلس هفتم را دفاعی در جهت شخص خود حداد ارزیابی کرد. وی با تأکید بر این مسئله که باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت گفت: مجلسی که با شعار اقتصادی روی کار آمده و شعار عدالت اجتماعی و ایجاد اشتغال را سر‌داده اکنون باید داوری کند که در این زمینه چقدر توفیق داشته است. وی در ادامه افزود: این داوری فقط به قضاوت افراد ارتباط پیدا نمی‌کند زیرا آمار خود بهترین شاخص  هستند که می‌توان با بررسی آمارها دریافت که آیا مجلس هفتم در کاهش نقدینگی و رفع معضل بیکاری موفق بوده  یا نه؟ نماینده مجلس هفتم با تأکید بر اینکه یک اقتصاددان می‌تواند به این سؤال به‌راحتی پاسخ بدهد اظهار داشت: به‌طور قطع پاسخ یک اقتصاددان به این سؤال یک «نه» بزرگ است.

هرچند من نمی‌خواهم توفیقات مجلس هفتم را فراموش کنم، چراکه مجلس هفتم در سیاست خارجی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر مصوبات خوبی را داشته است، اما اینکه چقدر این مصوبات اجرایی شده یک امر ثانوی است. عماد افروغ با بیان این مسئله که مجلس هفتم در بعد نظارتی خوب عمل نکرد گفت: مجلس هفتم در 2 سال اول در بعد نظارتی کارنامه خوبی داشت اما در 2 سال آخر بعد از روی کارآمدن دولت نهم برخوردهای مصلحت‌اندیشانه هیأت رئیسه و برخی نمایندگان زمینه «مصلحت‌گرایی پارلمانی» را به‌وجود آورد. رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل تصریح کرد: این مصلحت‌گرایی مجلس را از نشاط انداخت و آن‌را از جو انتقادی خود دور کرد، به‌گونه‌ای که در افزایش نقدینگی تنها نمی‌توان دولت را مقصر دانست بلکه مجلس نیز در این زمینه بد عمل کرد.

عماد افروغ گفت: توقع از مجلس هفتم این بود که کارنامه درخشانی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشد اما حتی زمانی که بحث تحقیق و تفحص از قوه قضائیه مطرح شد و من نیز آن‌را امضا کردم آقای حداد عادل جلوی این کار را گرفت و مسئله را به برگزاری یک جلسه داخلی با حضور رئیس قوه قضائیه محدود کرد. وی افزود: شاید مجلس هفتم نسبت به مجلس ششم توفیقات بیشتری داشته است اما دستاورد قابل‌توجهی در این زمینه از خود ارائه نکرده است.

نمره قابل قبول

فاطمه آجرلو، نماینده مجلس هفتم عملکرد مجلس هفتم را همانند ارزیابی مقام معظم رهبری که به مجلس هفتم نمره قابل قبولی دادند، خوب توصیف کرد. نماینده مجلس هفتم با اشاره به تعامل با دولت گفت: در مجلس هفتم کارهای بزرگی صورت گرفت همچنان‌که مجلس هفتم در مورد تحقیق و تفحص به گونه‌ای رفتار کرد که تابوی تحقیق و تفحص شکسته شد به گونه‌ای که نوع تحقیق و تفحص در قوه قضائیه و نوع پیگیری‌های صورت‌گرفته تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است. وی در ادامه تصریح کرد: ما در تحقیق و تفحص به دنبال نقطه ضعف نبودیم بلکه با آسیب‌شناسی سعی می‌کردیم مشکلات اساسی را از بین ببریم. 

آجرلو با مثبت خواندن طرح تحقیق و تفحص از قوه قضائیه در مجلس اظهار داشت: این طرح آنطور که لازم بود انجام نشد اما اینکه این تابو شکسته شد، بسیار مفید بود. نماینده مجلس هفتم با دفاع از عملکرد نظارتی مجلس هفتم، دلیل عدم سوال از رئیس جمهور به دلیل تغییرات پیاپی وزیران را تعامل خواند و گفت: مجلس هفتم در بعد نظارتی بسیار خوب عمل کرد هر چند تغییرات پیاپی وزیران از سوی رئیس جمهور را می‌توان به شجاعت تعبیر کرد زیرا یک مدیر برای انجام کار باید مدیران خود را انتخاب کند و این فرصت برای انجام تغییرات کوتاه هم هست و نمی‌توان این تغییرات پیاپی را ضعف مدیریت نامید.

فاطمه آجرلو با دفاع از محرومیت‌زدایی در مجلس هفتم اظهار داشت: رویکرد مجلس هفتم محرومیت‌زدایی بود اما متاسفانه برخی از تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در حوزه کلان مانند برداشت از صندوق ذخیره‌ ارزی موجب افزایش تورم شد و اگر مجلس رای نمی‌داد می‌توانست جلوی افزایش نقدینگی‌ و تورم را بگیرد.  وی کارنامه مجلس را در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی  قابل قبول خواند و گفت: اگر بخواهیم این عملکرد را نسبت به مجالس قبل بسنجیم مجلس هفتم موفق‌تر بود اما نسبت به آرمان‌ها و اهداف خود چندان موفق نبود.