به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این خط ریلی پس از تکمیل و استانداردسازی میتواند به اصلیترین شاهراه اقتصادی این کشورها تبدیل شده و از اساسیترین پروژه احیا و فعال کردن ترانزیت بزرگترین و باکیفیتترین منابع معدنی دنیا در افغانستان محسوب شود. تبادلات کالایی چین و هند به CIS، روسیه، افغانستان و شرق اروپا و از CIS به شاخ و شرق آفریقا بیشاز ۸۰ میلیارد دلار است به این ترتیب کوتاهترین و کم هزینهترین مسیر از مبدا ورودی و خروجی، چابهار خواهد بود.
این مسیر در کاهش هزینههای کالایی کشور موثر خواهد بود به شکلی که بیشاز ۱۵ میلیون تن از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور که امروز به دلیل نداشتن ریل از مسیرهای دیگر انجام میشود ضمن رقابت پذیر کردن در عرصه بین المللی هزینههای توزیع در محور شرق از جنوب شرق تا شمال شرق را کاهش خواهد داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با آغاز بهکار این خط ریلی، اقتصادیترین مسیر ریلی را در پیوند تجارت منطقهای شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: ریل چابهار به زاهدان منحصرترین خط ریلی کشور از منظر اقتصادی است که میتواند پیوند دهنده کشورهای منطقه با یکدیگر باشد.
بهروز آقایی افزود:این در حالیست که بدون شک موافقت رهبر معظم انقلاب در بهرهگیری تسهیلات صندوق توسعه ملی برای پروژه خط ریلی چابهار به زاهدان نشان از هوشمندی و اشراف ایشان به تجارت بین المللی با برد دریا محور است. بندر چابهار امنترین و کم هزینهترین مسیر برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای متعلق به سایر کشورها نظیر هند و افغانستان و کشورهای حوزه CIS است.
ترانزیت در رونق اقتصادی این استان و محور شرق نقش بسیار مطلوبی خواهد داشت. در این خصوص از جمله مزیتها برای سیستان و بلوچستان بحث ناوگان حمل و نقل است که کاملا درگیر و ذینفع خواهد شد. همچنین در کنار قسمتهای حمل و نقلی قطعا سیستمهای خدماتی در مسیر و بین راهها از این فرآیند و مزیت ترانزیت منتفع میشوند.
بندر شهید بهشتی چابهار پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه آن به هشت و نیم میلیون تن، مزیتها و فرصتهای سرمایهگذاری فراوانی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی دارد و میتواند به عنوان قطب تجارت و توسعه برای شرق کشور عمران وآبادانی را بهدنبال داشته باشد.