برای رسیدن به استانداردهای جهانی نیازمند سه هزار ایستگاه خودکار هواشناسی در کشور هستیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: سحر تاجبخش مسلمان گفت: به ازای هر ۵۰ کیلومتر باید یک ایستگاه خودکار هواشناسی وجود داشته باشد.

وی به ایستگاه‌های هواشناسی سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا به صورت مشترک از داده‌های  ایستگاه‌های سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: در بخش کشاورزی اقداماتی انجام شده است که تلاش می‌کنیم در حوزه صنعت و هوانوردی نیز سرویس ارائه دهیم که بزودی اجرایی خواهد شد.

تاجبخش مسلمان در بخش دیگری از سخنانش به تغییر اقلیم نیز اشاره کرد و افزود: این وضعیت در جهان بویژه منطقه خاورمیانه پیامدهایی به دنبال داشته است که کشورمان نیز بیشتر تحت تاثیر آن قرار گرفته است.

تغییر اقلیم باعث باران‌های شدید، جاری شدن سیلاب و توفان‌ها به همراه گرد و خاک شده است که نیاز است در برنامه‌های پیش‌بینی هواشناسی دقت بیشتری داشته باشیم و این امر نیازمند توسعه شبکه دیده‌بانی هواشناسی کشور است.

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: شبکه دیده‌بانی هواشناسی کشور به علت مسائلی چون کمبود اعتبارات تخصیصی و نبود امکان تهیه تجهیزات پیشرفته تا حدی عقب است که نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.  

تاجبخش مسلمان اظهار داشت: شبکه دیده‌بانی هواشناسی کشور برای توسعه نیازمند تخصیص اعتبار و حمایت مضاعف مسئولان است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران از تنوع توپوگرافی و اقلیم‌های مختلف برخوردار است بنابر این توسعه و ارتقای تجهیزات هواشناسی و دیده‌بانی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: شبکه دیده‌بانی کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیاد دارد که باید رادارها و ایستگاه‌های خودکار هواشناسی استاندارد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه فرایند توسعه‌ای به یکباره حاصل نمی‌شود گفت: این امر نیازمند توجه مسئولان در حوزه تجهیز هواشناسی به امکانات مورد نیاز است.

دیدار با استاندار، بازدید از ایستگاه‌های هواشناسی خراسان شمالی، کلنگ‌زنی ساختمان اداره کل هواشناسی و بررسی تجهیزات آن از جمله برنامه‌های رییس سازمان هواشناسی کشور در این سفر است.