همشهری آنلاین: 19کشته و 42 مجروح ،حاصل آتش‌سوزی مهیب درکارخانه موادشیمیایی اراک است.

درحالیکه آمار اولیه اعلام شده از مجروحان سانحه آتش‌سوزی مهیب در شرکت کیمیاگستر و کیمیاگران امروز (کارخانه‌های مواد شیمیایی) شهرستان اراک بین30 تا 39 تن گزارش شده بود، تازه‌ترین آمار رسمی اوژرانس کشور از 42 مجروح در این حادثه حکایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، آخرین آمار کشته‌شدگان نیز به رغم اعلام اولیه 28 تن در روز گذشته، صبح دوشنبه 6 خرداد 19 تن اعلام شد که سه تن از این تعداد در بیمارستان‌های محل انتقال فوت کردند.

در حال حاضر از تعداد 42 مجروح حادثه، 22 تن در بیمارستان‌های اراک بستری و 20 تن به سایر شهرها از جمله 5 تن به اصفهان، 7 تن به تهران و 8 تن به قم جهت بستری در بیمارستانها اعزام شدند.

بر اساس اعلام آتش‌نشانی اراک این حادثه دلخراش حدود ساعت 15:55 عصر روز یکشنبه 5 خرداد رخ داد که در پی دریافت اولین گزارش آن به آتش‌نشانی اراک، ماموران و امدادرسانان حدود ساعت 16:15 با 5 دستگاه خودرو اطفای حریق در محل حادثه حاضر شدند.

مسعود آقازیارتی، مسوِؤل امور هماهنگی عملیاتی آتش‌نشانی گفت: علت اصلی وقوع همچنان در دست بررسی است، اما یکی از مخازن گاز در شرکت محل وقوع حادثه، منفجر شده است.

مهدی آقا زیارتی،‌مدیر روابط عمومی آتش‌نشانی اراک نیز گفت: علت وقوع حادثه اتصالات برق پیش‌بینی می‌شود که بر اثر جوشکاری کارگران در نزدیکی مخازن گاز نوسانات برق رخ داده و موجب انفجار شده است.

وی گفت: در حال حاضر منتظر نظر کارشناسی در بررسی این حادثه هستیم.

دکتر سرور، معاون حوادث وعملیات اورژانس کشور نیز با بیان این که زمان اعلام گزارش حادثه توسط مردم به اورژانس شازند ساعت 16بوده است، گفت: پس از دریافت اولین گزارش، دو دستگاه آمبولانس اعزام شده و در ساعت 16:10 به محل حادثه می‌رسند.

وی افزود: با درخواست اورژانس شازند از اورژانس اراک 5 دستگاه آمبولانس دیگر نیز به محل اعزام شده و با طی 35 کیلومتر فاصله، ساعت 16:40 تا 16:50 به محل حادثه می‌رسند.

دکتر سرور اعلام کرد: مرکز فوریتهای پزشکی بلافاصله با اورژانس استانهای همجوار برای اعزام آمبولانس تماس گرفت و بر این اساس تعدادی دیگر آمبولانس شامل سه دستگاه از استان قم، یک دستگاه از همدان، دو دستگاه از خرم‌آباد و یک دستگاه از اورژانس ملایر عازم محل وقوع حادثه شدند. پس از اعلام بی‌نیازی به آمبولانس برنامه اعزام آمبولانس از تهران به اراک نیز لغو شد و مقرر شد اورژانس تهران، اصفهان و قم با ستاد هدایت دانشگاه‌ علوم‌پزشکی اراک هماهنگ شوند و اقدامات لازم را جهت بستری و پذیرش بیماران انجام دهند.

بر اساس اعلام اورژانس کشور هم اکنون شماری از مجروحان نیز در بیمارستانهای تهران ( شهید مطهری،5 تن، شهدای یافت‌آباد، 5 تن، و شهید چمران، یک تن) بستری شده‌اند که البته تا کنون، دو تن در محل بیمارستان شهید مطهری به علت درصد بالای سوختگی جان باخته‌اند.

همچنین در بیمارستان شهید نکویی قم، نیز 8 تن و در بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان نیز 5 تن از مجروحان حادثه بستری هستند که از این میان، یک تن از بستری‌شده‌ها در بیمارستان اصفهان جان باخته است.‌

واحدهایی از ارتش، سپاه، پالایشگاه، پتروشیمی‌، نیروگاه و جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی نیز برای انتقال مجروحان و کمک به امر امدادرسانی وارد عمل شدند.

فرماندار شهرستان اراک نیز در جمع خبرنگاران با ابراز تاسف از وقوع این حادثه تلخ، گفت: بلافاصله پس از اطلاع از وقوع آتش‌سوزی، ستاد حوادث غیرمترقبه استان مرکزی تشکیل و با تخلیه بخشی از بیمارستان ولی‌عصر(عج) اراک و آماده‌سازی اکیپ‌های بهداشتی و درمانی، کار رسیدگی به مجروحان را آغاز کرد.

محمدحسن آصفری، با اشاره به این که حال تعدادی از مصدومان وخیم است، گفت: برای اعزام حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی، به‌رغم مکاتبات صورت گرفته با تهران به منظور اعزام یک فروند بالگرد، به دلیل شرایط نامساعد جوی، این درخواست رد شد و در ادامه با درخواست یک فروند هواپیمای c130 نیز مخالفت شد.

وی گفت:‌ کار اعزام حادثه‌دیدگان به تهران تا پایان شب گذشته انجام شد.

دکتر مجید رمضانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در جمع خبرنگاران گفت:‌ ابعاد حادثه بسیار بزرگ است و به همین جهت تمامی پزشکان، جراحان و پرستاران و بخش‌های امدادی بیمارستانهای محل انتقال مجروحان در آماده‌باش کامل هستند.