تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۶

مزدک میرزایی: فوتبال کرواسی با طراوت‌ترین فوتبال شرق اروپا است.

آنها صاحب تکنیکی‌ترین و مستعدترین بازیکنان اروپای‌شرقی هستند. بعد از فروپاشی یوگسلاوی سابق در سال 90 و شکل‌گیری کرواسی مستقل، آنها خیلی زود اراده و پشتوانه فوتبالشان را به نمایش گذاشتند.

اولین نسل فوتبال کرواسی در میانه دهه‌90 به اوج رسید. یارنی، بوبان، پروزینچکی و شوکر، بازیکنانی که قبلا در جام‌جهانی جوانان درخشیده بودند، زیرنظر تومیسلا ایویچ به تیمی منسجم تبدیل شدند. آنها ابتدا در یورو 96 ظهور خود را اعلام کردند و دو سال بعد در جام جهانی 98 با مربیگری بلاژویچ تا نیمه نهایی جلو رفتند و عنوان سوم را با شایستگی به دست آوردند.

بعد از این سال‌های رویایی فوتبال کرواسی دیگر نتوانست در میادین بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد. کروات‌ها گرچه جواز حضور در هر دو دوره جام جهانی گذشته را به دست آوردند، خیلی زود در مرحله مقدماتی حذف شدند. در جام ملت‌های اروپا، شرایط از این هم بدتر است. آنها در سال 2000 حتی نتوانستند به مرحله نهایی برسند و در سال 2004 بدون برد، در دور مقدماتی با بازی‌ها خداحافظی کردند.

پس از حذف ناامیدکننده از جام جهانی 2006، کروات‌ها چاره را در تغییر مربی دیدند و از اسلوان بیلیچ استفاده کردند که قبلا در رده سنی جوانان خوب جواب داده بود و چند بازیکن آینده‌دار تحویل فوتبال کرواسی داده بود. در واقع می‌توان گفت آنها نیز همچون آلمان، هلند و ایتالیا تحت تاثیر موج نوی مربیان جوان قرار گرفتند و به بیلیچ اطمینان کردند. کرواسی برای رسیدن به مرحله پایانی رقابت‌ها، مجبور بود با روسیه، انگلستان، رژیم اشغالگر قدس، مقدونیه، استونی و آندورا مبارزه کند. یکی از بهترین بازی‌های کرواسی، پیروزی دو بر صفر برابر انگلستان در زاگرب بود که با شایستگی به دست آمد. تنها شکست کرواسی در دور انتخابی برابر مقدونیه با نتیجه دو بر صفر رقم خورد. رویایی‌ترین بازی سال‌های اخیر کرواسی، پیروزی 2-3 آنها در ومبلی مقابل انگلستان بود که موجب حذف تیم پرمدعای جزیره و صعود روسیه شد.

کرواسی بیلیچ، با روش 2-4-4 بازی می‌کند. آنها پلتیکاسا را در دروازه دارند که یک دروازه‌بان متوسط اما با تجربه است. در سمت راست دفاع، ودران کورلوکا جای داریو شیمیچ رکورددار بازی در تیم ملی کرواسی را گرفته و در سمت چپ دانیل پرانجیچ بازی می‌کند. پرانجیچ می‌تواند در خط میانی هم بازی کند. در مرکز خط دفاع دو مدافع قدیمی بازی می‌کنند: رابرت کوواچ و یوزیپ سیمونیچ. آنها هر دو دوران اوجشان را پشت‌سر گذاشته‌اند ولی زوج ضعیفی به شمار نمی‌روند. در میانه زمین لوکامودریچ پدیده جدید کرواسی حرف اول و آخر را می‌زند.
او بازی‌ساز و مهره کلیدی کرواسی است. در کنار او نیکوکواچ کاپیتان 37 ساله این تیم وظایف دفاعی را به عهده دارد. اشکال کار نیکوکواچ عصبانیت ذاتی اوست که معمولا به صورت خشونت بروز می‌کند و باعث دریافت کارت‌های رنگی می‌شود. البته نیکوکواچ این اواخر کمی آرام‌تر شده است.

در دو سمت خط میانی بیلیچ مهره‌های خوبی در اختیار دارد. در سمت راست داریو سرنا بازی می‌کند که سانترهای فوق‌العاده‌ای دارد و به سبک ماسیمو اودو بازی می‌کند. او ضمنا استاد ضربه‌های آزاد است. در سمت چپ هم نیکوکرانیکار به میدان می‌رود که در فصل گذشته زیرنظر هری ردنپ در پورتس‌موث پیشرفتش را نشان داد.

او فرزند زلیکو کرانیکار سرمربی سابق کرواسی است و حالا برخلاف دو سال پیش اگر در ترکیب کرواسی به زمین برود، به او تهمت نمی‌زنند که به خاطر پدرش وارد تیم شده است!
خط حمله کرواسی هنوز داغ از دست دادن ادواردو داسیلوا را از یاد نبرده است. ادواردو سه ماه پیش به شدت به وسیله مارتین تیلر مدافع بیرمنگام مورد هدف قرار گرفت و با پایی در گچ باید یک‌سال دور از میادین باشد. این بازیکن برزیلی‌الاصل با زدن 10 گل بعد از دیوید هیلی بازیکن گلزن تیم ایرلند شمالی، دومین گلزن برتر دور انتخابی رقابت‌ها بود.

در غیاب ادواردو داسیلوا، ملادن پتریچ و ایویتسا اولیچ زوج خط حمله کرواسی خواهند بود. پتریچ در بوروسیا دورتموند فصل خوبی را پشت‌سر گذاشت و اولیچ هم در هامبورگ بازیکن شناخته شده‌ای است. از طرفی ایوان کلاسنیچ که سرانجام ناراحتی کلیه‌اش برطرف شد، آماده بازگشت به تیم ملی است، ولی احتمالا مثل تیم باشگاهیش وردربرمن باید از روی نیمکت بازی‌ها را آغاز کند.

تیم ملی کرواسی اخیرا در دیداری دوستانه در خانه با سه گل مغلوب هلند شد و باعث نگرانی مردم کرواسی شد. برنامه بازی‌های کرواسی، مطلوب آنها است. آنها ابتدا باید با میزبان ضعیفشان اتریش، رو در رو شوند. سپس با تعدادی از بازیکنان حاضر در بوندس‌لیگا، به این امید برابر آلمان قرار می‌گیرند که آن پیروزی به یادماندنی سه بر صفر جام جهانی 98 فرانسه را به نوعی تکرار کنند و در آخرین دیدار برابر لهستان قرار می‌گیرند.

سبک فوتبال کرواسی مخلوطی است از تکنیک لاتینی و تاکتیک‌های پیشرفته‌ای که بیلیچ به تیمش تزریق کرده است. تاکتیکی که باعث منکوب شدن انگلیسی‌ها شد، نمونه‌ای از توانایی‌های بیلیچ و شاگردانش بود. آیا آنها قادر به تکرار شب به یادماندنی ومبلی خواهند شد؟

ستاره،  لوکامودریچ

روز نهم سپتامبر 1985 در زادار کرواسی به دنیا آمد که در آن زمان جزء  یوگسلاوی سابق بود. در 16سالگی به دیناموزاگرب، سرشناس‌ترین تیم کرواسی پیوست.

تنها یک فصل بعد از حضور در تیم جوانان دیناموزاگرب به تیم زیرلینسکی‌موستار بوسنی قرض داده شد تا حضور در بازی‌های رسمی را تجربه کند. در همان سال او بهترین بازیکن لیگ بوسنی شد. یک سال بعد، به‌طور قرضی به تیم اینتر زاپرسیچ رفت و با این تیم نایب‌قهرمان لیگ شد و در همان سال به عنوان امید آینده فوتبال کرواسی جایزه گرفت.

درخشش فوق‌العاده او از دید مسئولان دیناموزاگرب پنهان نماند. آنها دوباره ستاره بازی‌ساز  و جوانشان را فراخواندند و در سال 2005 با کاری عجیب و غیرقابل باور تا 2015 با مودریچ قرارداد بستند. مودریچ در سال 2007 بهترین بازیکن لیگ کرواسی شد.

بازی‌های فوق‌العاده این بازیکن خلاق در ترکیب کرواسی و دیناموزاگرب، خصوصا درخشش اخیرش در بازی با انگلستان باعث شد تیم تاتنهام به سراغش بیاید و در روز بیست‌و‌ششم آوریل 2008 او با عقد یک قرارداد 5/16‌میلیون پوندی به این تیم لندنی منتقل شد. این بازیکن تکنیکی را از فصل آینده با پیراهن تاتنهام خواهیم دید.