استاندار گلستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به دلیل آبگرفتگی ناشی از سیل اخیر خسارت جدی دید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، استاندار گلستان امروز جمعه در جلسه رفع مشکلات سیلاب آزادشهر در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: حجم آبی که روز گذشته ۲۶ تیر سبب بروز سیلاب در برخی نقاط گلستان شد نیمی از بارشی بود که سال ۹۸ باعث ایجاد سیل در استان شد و نکته مهم در این موضوع تکرار این حادثه در یک توالی زمانی است.

هادی حق‌شناس افزود: نابودی جنگل‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی به علل مختلف یکی از موارد ایجاد سیلاب است و از آنجا که مسیر رودخانه ها طی چند دهه گذشته به علل مختلف مسدود شده، شرکت آب منطقه‌ای گلستان باید در این حوزه بازنگری کند.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل بروز خسارت به منازل شهروندان و روستاییان گلستان غیراصولی ساخته شدن بناها است که تنها با ارجاع به کمیسیون ماده ۱۰۰ و اخذ جریمه به مالکان اجازه بهره‌برداری داده شده است و مسوولان امر خصوصا شهرداران باید در این زمینه دقت نظر داشته باشند و با تجدید نظر در طرح جامع شهرها و بازگشایی مسیر رودخانه‌ها از اتفاقات بعدی جلوگیری کنند.

استاندار گلستان اظهار کرد: در سیل روز گذشته، برخی از واحدهای مسکونی، تجاری و در نقاطی راه‌ها دچار خسارت شد که در حال ارزیابی دقیق خسارات وارده هستیم تا بتوانیم با مدیریت درست معضلات پیش‌آمده را رفع کنیم.

وی در خصوص رفع مشکلات پیش‌آمده در سیلاب شهرستان آزادشهر افزود: کارگروهی متشکل از بنیاد مسکن، شهرداری، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، منابع طبیعی و راه و شهرسازی به همراه مشاور طرح جامع شهرستان و آب منطقه‌ای منشا بروز سیلاب منطقه را تا ۲ هفته آینده بررسی می‌کنند تا با رفع معضلاتی که باعث ایجاد سیل شد از تکرار آن در مقاطع بعدی جلوگیری شود.

حق‌شناس بیان کرد: در برخی مناطق گلستان با تعرض به مسیر رودخانه‌ها حجم بستر کاهش یافته که باید در این زمینه برخورد لازم با متخلفات صورت گیرد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان هم در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد حفر کانال انتقال آب از روستای کوه‌میان به رودخانه خرمارود می‌توانست تا حد قابل توجهی از میزان خسارات سیل در این شهرستان بکاهد.

غلامعلی کوهساری افزود: از گذشته کمبود آب شرب به دلیل اتفاقات غیرمترقبه را به مسئولان گوشزد کرده بودم، ولی به دلیل کم‌کاری در این حوزه شاهد قطع آب در بخش وسیعی از شهر طی ۲۴ ساعت پس از بروز سیل هستیم.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۵ درصد از شبکه آبرسانی شهر آزادشهر دچار فرسودگی است که این موضوع در مقایسه با کل کشور بسیار بالا است و به همین دلیل شهروندان در ۲۴ ساعت گذشته آب گل‌آلود و بدون کیفیت داشتند.

سید رسول حسینی، فرماندار آزادشهر، هم در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت شهرستان به مشکلات انتقال آب از رامیان ناشی از مقاومت اهالی سرچشمه اصلی اشاره کرد.

رضا هاشم‌زایی، رئیس شورای شهر آزادشهر، هم در این جلسه عملکرد برخی دستگاه‌های شهرستان را در خصوص پیشگیری از سیل و امدادرسانی زیر سوال برد.