محمود احمدی بیغش، نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگویی انگشت اتهام را به سوی رسانه‌های خارج ایران گرفته و تاکید می‌کند که «ما نباید به رسانه‌های معاند توجه کنیم. آنها «مشتی احمق» هستند که با این موضوعات نان می‌خورند.»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، چندان نگذشته از روزی که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از حملات پهپادی بی‌شمار به جمهوری اسلامی خبر داد و تلویحا ایالات‌متحده امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش به‌ویژه اسراییل و عربستان را به عنوان متهم این پرونده معرفی کرد و با واکنش‌های انتقادی کاربران نزدیک به جریان سیاسی اصولگرا مواجه شد ولی دوباره نمایندگان مجلس یازدهم دست به کار شده‌اند و با اظهارات خود جنجالی تازه به‌پا کردند. این بار نوبت عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بود تا با اشاره به قرارداد پرحاشیه و جنجالی همکاری ۲۵ ساله، میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که هنوز در مرحله مذاکره است، نه‌تنها مساله واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها را تایید کند، بلکه بکوشد از این نمد برای پارلمان کلاهی ‌بافته و از نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان قهرمانِ ملت یاد کند.

واکنش‌ها به ادعای جنجالی یک نماینده درباره واگذاری جزایر ایرانی | اظهارات احمدی‌بیغش که خودش تکذیب کردرابشنوید

مدل تکذیب مصاحبه تلویزیونی آقای نماینده توسط خودش | احمدی بیغش: کذب است و بی‌ارزش

کار نماینده مدعی واگذاری کیش به چین به هیات نظارت کشیده شد؟

ماجرا به گفت‌وگوی محمود احمدی بیغش، نماینده شازند با برنامه‌ای مربوط است که از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد. او در جریان این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره قرارداد ایران و چین که ویدیوی آن، دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد و گفته‌های مقامات رسمی را زیرسوال می‌برد، صراحتا اعلام می‌کند که «واگذاری جزایر ایرانی به چینی‌ها مطرح بوده» اما «حرکت مردم و مجلس مقابل آن را گرفت.» او سپس تاکید می‌کند که «واگذاری به آن معنا وجود نداشته، بلکه مقرر بوده اختیار جزایر به چینی‌ها واگذار شود که ان‌شاءالله این اتفاق نخواهد افتاد.»

ابتدا تایید، آنگاه تکذیب

نکته قابل‌توجه در این میان آنکه احمدی بیغش فیلم اظهاراتش را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر با متن «دولت نباید در قرارداد چین مثل برجام عمل کند. این قرارداد باید دراختیار نمایندگان قرار گیرد و قصد دولت از این قرارداد روشن باشد»، منتشر می‌کند تا علاوه بر آنکه تلاشش برای حمله دولت دوازدهم آشکار شود، مشخص شود که نه او و نه سایر نمایندگان، همچون عموم جامعه، در جریان مفاد قرارداد ایران و چین نیستند. بدین ترتیب پرسش اصلی آن است که چطور یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بدون مطالعه مفاد قرارداد، مساله واگذاری جزایر ایرانی به طرف چینی را تایید می‌کند؟! پاسخ این پرسش بماند با او و سایر اعضای کمیسیون امنیت ملی اما ماجرا آن‌گاه پیچیده‌تر شد که تنها چند ساعت پس از این اقدام، احمدی بیغش تمام و کمال به تکذیب گفته‌های خود برخاست و در توییتی نوشت که «هرگز گفته نشده جزایر به چینی‌ها واگذار شده است.»

احمدی بیغش سپس در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرگزاری‌های تسنیم و خبرآنلاین، به تکذیب اظهارات خود پرداخت. او در پاسخ به این پرسش تسنیم که «خبرنگار از شما می‌پرسد واگذاری بوده... یعنی می‌خواهید بگویید که گفتید، ولی بالاخره اشتباه گفته‌اید؟»، می‌گوید: «نه! آن گفته را قبول ندارم!» خبرنگار در ادامه از او می‌پرسد که «یعنی گفته‌های خودتان را قبول ندارید» و در پاسخ، از این نماینده مجلس می‌شنود: «نه! آن‌طوری نگفتم؛ تحریف شده است.» جالب آنکه این عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگوی دیگر با خبرآنلاین، انگشت اتهام را به سوی رسانه‌های خارج ایران گرفته و تاکید می‌کند که «ما نباید به رسانه‌های معاند توجه کنیم. آنها «مشتی احمق» هستند که با این موضوعات نان می‌خورند.»

خنجر از پشت

همین چندی پیش بود که حضور محمدجواد ظریف در قامت وزیر امور خارجه در صحن علنی و حملات نمایندگان به او از دید یک کاریکاتوریست مطبوعاتی، «خنجر از پشت» توصیف شد ولی از قرار معلوم در ماجرای قرارداد میان ایران و چین نیز چنین وضعی حاکم است؛ چنان‌که ابتدا محمود احمدی‌نژاد و حالا احمدی بیغش که استاندار دولت دهم بوده و ازجمله نمایندگان نزدیک به رییس‌جمهوری سابق محسوب می‌شود، در اظهاراتی وزارت امور خارجه را به واکنش وا داشته‌اند؛ آنجا که دستگاه دیپلماسی ایران روز گذشته در واکنش به گفته‌های نماینده شاندیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که انتظار این وزارتخانه این بوده که پس از توضیحات مفصل وزیر امور خارجه، دیگر «شاهد تکرار این گونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان محترم مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.»

واکنش وزارت خارجه به اظهارات یک نماینده درباره واگذاری جزایر ایران به چین | هیئت رئیسه مجلس به اظهارات غیرمسئولانه رسیدگی کند

واکنش آشنا به ادعای یک نماینده درباره واقعی بودن واگذاری کیش به چینی

انتقاد معاون ارتباطات دفتر رییس‌جمهور از صداوسیما | امید که تسویه حساب سیاسی نباشد

درخواست مجازات

واکنش‌ها اما به همین‌جا ختم نشد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز که با اظهارات و گفته‌های خود گاه و بی‌گاه جنجال‌هایی را در شبکه اجتماعی توییتر ایجاد می‌کند، روز گذشته به موضوع اظهارات احمدی بیغش نیز ورود کرد و با طعنه از کاربران پرسید که «اگر یک عضو مجلس ادعایی بدون استناد را درمورد مساله‌ای مربوط به استقلال کشور مطرح و ادعاهای دشمنان را تایید کند، آیا وظیفه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این است که خود رأسا میزان صحت ادعا و تبعات آن را مورد رسیدگی قرار دهد یا باید منتظر شکایت دولت و دبیرخانه شعام (شورای عالی امنیت ملی) بماند؟» جالب آنکه برخی کاربران سرشناس نزدیک به منتهی‌الیه راست سیاست ایران در پاسخ به این پرسش، خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی به ماجرا و برخورد با رییس‌جمهوری سابق و نماینده فعلی مجلس شدند اما سوی دیگر میدان، بودند کاربرانی که با یادآوری مصونیت پارلمانی نمایندگان و منع تعقیب آنان به‌واسطه اظهارات‌شان در مقام ایفای وظایف نمایندگی، برخورد با این نماینده را غیرقانونی می‌خواندند.
 

اظهارات مهم سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات حادثه نطنز و قرارداد ۲۵ ساله با چین

روایت سخنگوی وزارت امور خارجه از ادعاهای مضحک درباره روابط ایران وچین

واکنش به شایعه واگذاری جزایر قشم و کیش به چین