به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان پزشکی قانونی کشور، گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیکلتها را دربر میگیرد و پس از آن، این آمار به تفکیک سنی سایر گروهها عبارت است از: کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد.
رده سنی ۰.۲ درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.
- مرگ بیش از ۳۳۰۰ موتورسوار در تصادفات سال گذشته
در سال گذشته ۳۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد ۳۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.
آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (۱۳۹۸) نسبت به سال قبل از آن ۱۱.۸ درصد کمتر شده است. در سال ۱۳۹۷ آمار تلفات موتورسیکلتسواران ۳۷۴۵ نفر گزارش شده بود.
- بیشترین تلفات در استان تهران
براساس آمارهای موجود، بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۲۱، خراسان رضوی با ۲۷۴ و اصفهان با ۲۶۹ نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۵ و کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با ۲۰ فوتی بوده است.
در این مدت استانهای فارس (۷۲ نفر)، تهران (۶۵ نفر) و گلستان (۵۲ نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال ۹۷ داشتهاند.
- مرگ ۴ موتورسوار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت
سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۴ موتورسوار در کشور جان خود را از دست دادهاند. استانهای بوشهر (۸.۶)، یزد (۶.۷) و کرمان (۶.۶) بالاترین و استانهای البرز (۰.۹)، اردبیل (۱.۵) و کرمانشاه (۱.۷) پایینترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور را داشتهاند.
- نسبت بالای موتورسواران متوفی نسبت به کل تلفات تصادفات در استان گلستان
به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلتسواران در کشور ۱۹.۵ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است.
مطابق آمارهای سال گذشته، سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استانهای گلستان، هرمزگان و گیلان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسواران از کل تلفات ۳۲.۸ درصد، در استان هرمزگان ۲۹.۷ و در گیلان ۲۹.۴ درصد بوده است.
در مقابل استانهای کرمانشاه (۶.۹ درصد)، ایلام (۹.۲ درصد) و اردبیل (۹.۶ درصد) پایینترین درصد تلفات موتورسواران را نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی داشتهاند.
- ضربه به سر علت اصلی مرگ موتورسواران
آمارها نشان میدهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل بهتنهایی ۴۶.۹ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که ۱۵۵۰ نفر از کل تلفات را دربر میگیرد و این بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.
- بیشترین تلفات در مسیرهای برونشهری
بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت مربوط به جادههای برونشهری است که ۴۶.۵ درصد از کل تلفات را دربر میگیرد.
- شغل و میزان تحصیلات تلفات موتورسواران
شغل ۴۰.۶ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با ۱۳۴۳ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را دربر میگیرد.
مشاغلی همچون کارگران با ۵۵۲ نفر (۱۶.۷ درصد از کل تلفات) و دانشآموزان با ۳۹۲ نفر (۱۱.۹ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشتهاند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۵۴۵ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشتهاند. ۱۶ درصد از کشتهشدگان مدرک دیپلم داشته و ۵.۴ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشتهاند. وضعیت تحصیلی ۵۱ نفر از درگذشتگان ( ۱.۵ درصد) نامعلوم گزارش شده است.
- توصیهها برای کاهش تلفات موتورسواران
آنچنان که آمارها نشان میدهد، درصد قابل توجهی از کشتهشدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلتها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند. اگرچه بخشی از این آمار میتواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و... باشد اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطرهآمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند. بنابراین توصیه می شود:
۱. حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار میرود.
۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه - خصوصا بدون کلاه - پرهیز کنید.
۳. از راندن در پیادهروها و یا خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیدا اجتناب کنید.
۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهریتان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جادههای برون شهری بوده است.
۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند در حفظ سلامت شما بسیار موثر باشد زیرا بسیاری از حوادث بر اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابانهای یکطرفه برای موتورسواران رخ میدهد.
۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاههایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شبها از موتور استفاده نکنید.
۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جدا خودداری کنید.
۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابهلای خودروها، حرکات و تغییر جهتهای ناگهانی و سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بیتوجهی به نکات ایمنی در راندن است.