حمیدرضا بوجاریان - همشهری آنلاین: طرح آشتی با آموزش (آبا) با رویکرد جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل و ارتقای نرخ پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در مناطق حروم کشور اجرا می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی میراحمدی زاده مدیرعامل موسسه خیریه دارالاکرام در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نبود در بسیاری از مناطق کشور شاهد نبود امکانات لازم برای آموزش به کودکان واجب التعلیم هستیم به نقش خیریه‌ها و مؤسسات مردم نهاد در جبران این کمبود اشاره کرد و گفت: یکی از رویکردهای وزارت آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت خیران و مؤسسات مردم نهاد بومی و محلی برای جبران این کمبودها است و موسسه خیریه دارالاکرام در قالب تفاهم نامه‌ای با این وزارتخانه تلاش کرده است نقش و مسئولیت اجتماعی خود را برای کمک به بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش ایفا کند.

وی با اشاره به اجرای طرح آشتی با دانش از انتخاب استان کرمان به عنوان استان پیشرو در اجرای این طرح خبرداد و گفت: بسیاری از خانواده‌های ساکن در استان یک میلیون نفری کرمان در بخش کشاورزی شاغل هستند که به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته،  مشکلات جدی در تأمین معیشت خود پیدا کرده‌اند. این خانواده‌ها اولویت اول خود را تأمین معاش می‌دانند و تحصیل فرزندان آن‌ها در اولویت برنامه‌هایشان نیست.

مدیرعامل موسسه دارالاکرام، خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه خدمات آموزشی از راه دور برای ارائه آموزش به کودکان جامعه هدف از برنامه‌های پیش بینی شده در طرح آبا است که در فاز اول در قالب ۳۵ مدرسه در ۷ شهر استان کرمان اجرا می‌شود. درفاز دوم تعداد مدارس به ۷۰ واحد و در فاز سوم به ۱۰۰ واحد افزایش پیدا خواهدت کرد.

وی با اشاره به اینکه تعهداتی برای آموزش و پرورش و موسسه خیریه دارالاکرام در اجرای این پروژه پیش بینی شده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش متعهد شده است تا با کمک خیران مدرسه ساز و برقراری ارتباط میان این تشکل و خیران منطقه‌ای زمینه سازی لازم را برای تأمین نیازهایی که دانش آموزان مشمول این طرح در آینده به آن نیاز دارند تأمین کند.

به گفته احمدی زاده، وزارت آموزش و پرورش تعهد مالی در اجرای پروژه ندارد و همه نیازهای واحدهای آموزشی شامل تجهیز کلاس‌های به سیستم‌های آنلاین ارتباطی، رایانه برای تسهیلگر و مربی آموزشی، لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموز، پرداخت حقوق بر اساس قانون کار به مربی و تأمین هزینه‌های تحصیلی دانش آموزان به شکل بورسیه از سوی موسسه خیریه تأمین می‌شود.

مدیرعامل موسسه دارالاکرام با تاکید بر اینکه مربیان و معلمانی که مسئولیت مدیریت آموزش به کودکان را بر عهده دارند از سوی وزارت آموزش و پرورش تأیید صلاحیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان در طول سال تحصیلی در آزمون‌هایی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش است شرکت کرده و در پایان سال تحصیلی در قالب امتحان نهایی، کارنامه آموزشی خود را دریافت می‌کنند.

به گفته وی، برای ایجاد زیر ساخت‌های ارتباط آنلاین با مدارس طرح آبا، رایزنی‌هایی با وزارت ارتباطات انجام شده است. وزیر ارتباطات وعده داده است نیازهای ارتباطی این مراکز را در استان کرمان در کوتاه‌ترین زمان برطرف کند اما تنا زمان برطرف شدن اشکلالات آموزش ها به شکل آفلاین در اختیار دانش آموز و مربی قرار می گیرد تا خللی در روند اموزش دانش آموز ایجاد نشود.

موسسه خیریه دارالاکرام ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه آموزش و تحصیل کودکان در مناطق محروم دارد.