درحالی که اجرای طرح های پارس جنوبی به دلیل تأخیر برخی پیمانکاران ایرانی و یا خارجی در اثر افزایش قیمت نفت و تأثیر آن بر قیمت کالا و خدمات با کندی مواجه شده است، منابع خبری اعلام کردند که تولید گاز قطر از این حوزه مشترک در سال گذشته دو برابر افزایش یافته و نسبت به برداشت ایران از این میدان به چهار برابر رسیده است.

به گزارش خبرنگار همشهری تحولات قیمت انواع فولاد و تجهیزات مورد نیاز در اجرای طرح های صنعت نفت موجب تأخیر در برگزاری مناقصه های پیمانکاران عمومی در این منطقه شده و پیمانکاران مجری بخش های گوناگون طرح های مختلف،به ویژه پیمانکاران ایرانی را با مشکلاتی مواجه کرده و نیاز به دخالت مسئولان وزارت نفت برای رفع این مشکلات و جلوگیری از بروز تأخیرهای بیشتر در اجرای این طرح هاست.

براساس گزارشی که بریتیش پترولیوم منتشر کرده قطر در سال 2005 تولید گاز خود را دو برابر کرده است و نسبت به ایران این میزان چهار برابر افزایش یافته است.

در این سال ایران 87 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد که 2/8 درصد رشد کرد. در این سال قطر 11/4 درصد بیشتر از سال 2004 گاز تولید کرد که این افزایش تولید با اجرای طرح های اکتشافی در حوزه مشترک گازی با ایران رخ داده است و چهار برابر بیشتر از ایران رشد داشته است.