رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت ضمن واکنش به اعلام آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر بر اثر کرونا در بیمارستان‌ها، با اشاره به پویش «من ماسک می‌زنم» پیش‌بینی کرد که شیوع کرونا در ایران از نیمه مردادماه روند کاهشی خواهد یافت و در این خصوص توضیح داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت گفت: با روند نسبتا صعودی که در هفته‌های اخیر در ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و موارد فوت ناشی از آن مشاهده می‌شود، بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمان و مدافعان سلامت گذاشته شده است.

وی افزود: نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی‌پنداری که ایجاد شده مشکل‌ساز بوده و حتی ممکن است برای ماه‌ها و سال‌های آتی هم مشکل‌ساز باشد. 

جهانپور با اشاره به پویش «من ماسک می‌زنم» اظهار کرد: این پویش از ابتدای تیرماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیرماه استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد، ممکن است در اواخر شهریور و ابتدای مهرماه به چند برابر این اعداد برسیم و ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی در حوزه کرونا مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع‌رسانی برگردیم. امروز بخشی از این هدف حاصل شده است و اکنون موارد ابتلا و به ویژه موارد فوت به ثباتی رسیده است که البته راضی‌کننده نیست و انتظار داریم از میانه مردادماه روند کاهشی را شاهد باشیم.

رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آمار ابتلا به کرونا و آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها گفت: آمار ۲۴ درصدی مرگ و میر را تکذیب می‌کنم. اصلا چنین چیزی وجود ندارد. 

وی توضیح داد: مرگ و میر بیمارستانی ما در تیرماه ۱۰ درصد کل موارد بستری تشخیص مثبت کرونا و در فروردین‌ماه ۱۴.۶ درصد بوده است. نه‌تنها در بستری‌ها افزایش موارد مرگ و میر نداشتیم، بلکه با توجه به افزایش تجربه، مهارت و...، در تیرماه کاهش موارد مرگ و میر بیماران بستری را داشتیم.

جهانپور درباره وضعیت دسترسی به داروهای کرونا در بازار گفت: دارویی که بر اساس روال و رویه قانونی در شورای تدوین فهرست دارویی کشور، هزینه–اثربخش تشخیص داده شده، وارد فهرست دارویی کشور شده است. در شریط اضطراری هم اگر هر دارویی برای مقابله با کرونا - براساس شواهد علمی - اثربخش باشد، قطعا از مسیر کمیته علمی و کمیته درمان با استفاده از اختیارات ستاد ملی کرونا از مسیر اورژانسی وارد فهرست دارویی کشور خواهد شد.

وی افزود: اینکه کسی بر اساس اجتهاد شخصی صحبت کند، درست و حرفه‌ای نیست. در عین حال حواشی هم در فضای مجازی مطرح می‌شود که اصلا از جنس طبابت نیست و بیشتر در زمره شایعات است. حال این موارد ممکن است بیمار و خانواده بیمار را به سمت تهیه داروهای خاص به عنوان درمان قطعی و اکسیر حیات بیمار کرونا ببرد و ممکن است افراد متوجه بازار سیاه دارویی شوند، همان‌طور که متاسفانه این اتفاق در ماه‌های گذشته - چه براساس توصیه‌های فضای مجازی و چه براساس تک‌نسخه‌های همکاران ما - رخ داده است.

رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: ممکن است ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان پول داده باشند و داروی دیگری یا داروی تقلبی دریافت کرده باشند. در جایی که تشخیص داده شد - مانند ورود رمدسیویر به فهرست دارویی - اقدام هم شد که خوشبختانه تولید داخلی هم دارد و در آخرین توزیع هم سهمیه لازم در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی گذاشته شده تا برای بیمارانی که تحت اکسیژن هستند، مصرف شود.

وی تاکید کرد: توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه برای تهیه دارو به بازار سیاه مراجعه نکنید و توصیه مکرر ما به همکارانمان این است که دارویی خارج از دارونامه رسمی کشور را تجویز نکنند. 

جهانپور گفت: طبق بند «پ» ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، این اقدام تخلف بوده و پیگیری آن براساس ماده ۱۱ قانون نظام پزشکی می‌تواند مورد برخورد قرار گیرد. در این روزها درباره داروهای متعددی صحبت می‌شود، اما اغلب اینها خروجی نداشته و نخواهند داشت. مادامی که مطالعات علمی پایان نیافته و مورد قضاوت کمیته علمی قرار نگیرد و از سازمان غذا و دارو مجوز تولید و واردات نگیرد تولید، تبلیغ، واردات، تجویز و ... آن خلاف مقررات است.