پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان که روز پنجشنبه دوم مرداد از ایران به سمت لبنان در حرکت بود، در آسمان سوریه از سوی دو جنگنده آمریکایی تهدید و ناچار به کاهش ناگهانی ارتفاع شد.

به گزارش همشهری آنلاین، اقدام خلبان هواپیمای مسافربری ایران در پرهیز از برخورد احتمالی با جنگنده‌های آمریکایی باعث شد برخی مسافران به سقف و بدنه هواپیما برخورد کنند و آسیب ببینند. ابتدا تصور می‌شد هواپیماها اسرائیلی هستند اما خلبان ماهان اعلام کرد جنگنده‌های مزاحم و متخاصم خود را آمریکایی معرفی کرده‌اند. ضمن اینکه ارتش رژیم صهیونیستی هر نوع دخالت در این ماجرا را تکذیب کرد.

برخی منابع خبری مدعی شده بودند در فرود اضطراری هواپیمایی ماهان در فرودگاه بیروت یکی از مسافران ایرانی جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده است اما این خبر هم نادرست بود. گفته می‌شود حال برخی مسافران نامساعد است و گروه‌های امداد و پزشکی در حال رسیدگی به مصدومان هستند.

شبکه المیادین در نخستین دقایق پس از حادثه اعلام کرد جنگنده‌ها عمدا در آسمان سوریه به هواپیمای مسافربری ایرانی نزدیک شده‌اند تا پدافند هوایی سوریه در تلاش برای ساقط کردن جنگنده‌های متجاوز هواپیمای ایرانی را هدف قرار دهد.

خبرگزاری رسمی سوریه - سانا در خبری اعلام کرد جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه التنف در خاک این کشور به پرواز درآمده و مزاحم پرواز ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان ایران شده‌اند. ضمن اینکه پدافند هوایی سوریه منطقه حادثه را پوشش نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حادثه روز پنجشنبه در آسمان سوریه گفت که مراتب اعتراض ایران به اقدام آمریکا به دبیر کل سازمان ملل و سفیر سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا در ایران) ابلاغ شده است.