هواپیمای ایرباس A۳۱۰ خطوط هوایی ماهان که در ساعات پایانی پنجشنبه دوم مرداد مورد تهدید جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته بود، پس از تخلیه مسافرانش در فرودگاه بیروت، عازم ایران شد و لحظاتی قبل در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، هواپیمای مسافربری ماهان که اواخر شامگاه پنجشنبه مورد تهدید و مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی واقع شده بود پس از سوختگیری در فرودگاه بیروت به تهران بازگشت.

این ایرباس A۳۱۰ که متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان است در آسمان سوریه از سوی دو جنگنده آمریکایی مورد تعرض و تهدید قرار گرفت. 

خلبان پرواز پس از تهدید این جنگنده‌های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت کرد و به سلامت در فرودگاه بیروت هواپیما به زمین نشست.

این در حالی است که به دلیل کاهش ارتفاع سریع هواپیما و تصمیم خلبان برای گریز از هواپیماهای جنگنده، چند نفر از مسافران این پرواز مصدوم شده‌اند که با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند و حال بقیه مسافران خوب است.

بنابراین گزارش این هواپیما پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت سوختگیری کرده و با شماره پرواز ۵۱۱۵۳ به سمت کشورمان بازگشت.

روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان به فارس گفته است که طی روز آینده در این باره بیانیه رسمی خواهد داد.

  • چرا هواپیمای ماهان کاهش ارتفاع ناگهانی داد؟

اما چرا خلبان این پرواز به جای افزایش سرعت طولی یا چرخش به طرفین، این روش را انتخاب کرد؟

بر اساس آموزش‌هایی که به خلبانان هواپیماهای سیویل (غیر نظامی) داده می‌شود، هر هواپیمایی که در معرض خطر تصادف با هواپیمای دیگر یا هشدار از سوی هواپیماهای غیر تجاری قرار می‌گیرد، بلافاصله به سمت پایین و با سرعت بالا شیرجه می‌زند.

به گفته کارشناسان هوانوردی، با توجه به اینکه شتاب موتور جت مسافری ضعیف است، امکان فرار به جلو ندارد؛ اما از آنجایی که شتاب جاذبه زمین در حد ۱ G است، به منظور افزایش سرعت، تغییر ارتفاع قوی‌ترین راه برای فاصله گرفتن از خطر است.

گفته می‌شود این مانور روشی برای فرار از خطر است و خلبانان در دوره آموزشی آن را فرا می‌گیرند.

خلبانان هواپیماهای بال کوتاه به علت کوچک بودن ممان اینرسی دورانی حین محور طولی هواپیما، به جای pitch down، توسط bank angle نود درجه، می‌توانند بسیار سریع‌تر کاهش ارتفاع دهند. همچنین در این وضعیت، هیچ مؤلفه لیفتی در جهت خلاف جاذبه که مانع افت ارتفاع شود وجود ندارد.