سید‌حسین غضنفری: تعداد بازیکنان انگلیسی‌تبار در لیگ برتر به پایین‌ترین سطح در فصل گذشته رسید

طی تحقیقی که شبکه خبری بی.بی.سی انجام داده است، تنها 170 بازیکن از 498 بازیکن شروع‌کننده بازی در فصل گذشته رقابت‌ها در انگلستان تابعیت انگلیسی داشته‌اند – فقط 34‌درصد از کل بازیکنان -  که به نسبت دوره 2007-2006 که 191 بازیکن شروع‌کننده بازی انگلیسی بودند 4‌درصد کمتر است و کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

فابیو کاپلو، مربی تیم ملی انگلیس، می‌گوید: «تعداد بازیکنان انگلیسی مهم است، چرا که فقط از میان بازیکنان انگلیسی است که می‌توانم برای تیم ملی بازیکن انتخاب کنم، اما مهمتر از تعداد بازیکنان کیفیت آنان است یا بهتر سطح بازیکنان. در حال حاضر میزان حضور بازیکنان آغاز‌گر انگلیسی 34‌درصد است، اما سطح بازیکنان بالا است.»

مربی تیم ملی انگلیس بر این عقیده است کاری که برای تربیت بازیکن در آکادمی‌های ورزشی انجام می‌شود بسیار مهم است اما شاید لازم باشد که نظام تربیت بازیکنان جوان  تغییراتی یابد.

فابیو کاپلو به بی.بی.سی گفت: «در بخش تیم‌های زیر 21 سال و تیم‌های ملی جوان‌تر، ما بازیکنان خیلی خوبی داریم. برای آینده نیز امیدوارم میزان بازیکنان انگلیسی‌تبار 34‌درصد نباشد، بلکه 40‌درصد باشد. این برای من و تیم ملی انگلیس بهتر خواهد بود.»

در نگاه اول، پاسخ دیپلماتیک مربی تیم ملی انگلیس به نظر کاملا منطقی می‌رسد، در هفته گذشته از 22 بازیکنی که در دیدار فینال لیگ قهرمانان انگلیس در مسکو بازی را آغاز کردند- چلسی و منچستر‌یونایتد -  10 نفر انگلیسی بودند.

5+6 راه‌حل پلاتر
سب پلاتر، رئیس فیفا بر این عقیده است که حل این مشکل فوتبال انگلیس را می‌داند: تعداد بازیکنان خارجی را که هر باشگاه انگلیسی می‌تواند به‌کار بگیرد به 5 نفر کاهش یابد. اما با وجود تمامی نگرانی‌ها، طرح سب‌پلاتر با قوانین کار اتحادیه اروپا در تضاد است. طبق آمار ارائه شده، به‌طور میانگین در فصل گذشته در بین بازیکنان آغاز‌کننده بازی، تنها چهار بازیکن انگلیسی بوده‌‌اند.

بازیکنان شروع‌کننده، تیم آرسنال در بین تیم‌های انگلیسی کمترین حضور انگلیسی‌ها را با میانگین 34/0درصد داشته اند و تیم وستهام نیز با 61/6 بیشترین حضور انگلیسی تبار‌ها را. در میان تیم‌های مطرح نظیر منچستر یونایتد، چلسی، آرسنال و لیورپول، میانگین حضور انگلیسی‌ها در بین بازیکنان شروع‌کننده پایین بوده است به‌طوری‌که در این تیم‌ها به‌طور میانگین تنها 64/2 انگلیسی در هر بازی رقابت را آغاز کردند.

اما در اسکاتلند وضعیت به‌گونه دیگری است به‌طوریکه 6 تیم مطرح از 12 تیم اسکاتلندی‌ها به نوعی قانون 5+6 (‌6 بازیکن داخلی به اضافه 5 بازیکن خارجی) را در هر بازی اجرا می‌کنند که این قانون همان راه‌حل مد‌نظر سب‌پلاتر است. هر چند ملی‌گرایی اسکاتلندی‌ها در جذب کمتر بازیکنان خارجی بی‌تاثیر نبوده است، اما آنها نتوانستند حتی با بالاتر بودن نسبت بازیکنان داخلی به خارجی در سطح ملی شایستگی حضور در  یورو 2008 را به‌دست آورند.

اما جدا از وضعیت اسکاتلند، باشگاه‌های انگلیسی به نسبت باشگاه‌های دیگر کشور‌های اروپایی نظیر ایتالیا، اسپانیا و آلمان از وضعیت بدتری برخوردار است. در هفته گذشته، 142 بازیکن شروع‌کننده بازی در انگلستان خراجی بودند و 78‌بازیکن داخلی بودند که به‌طور میانگی 1/7 بازیکن در هر بازی خارجی بوده است، اما این رقم برای آلمان: 1/6، اسکاتلند: 5 اسپانیا: 1/4 و ایتالیا: 7/3 بازیکن بوده است که نشان از حق انتخاب بیشتر برای مربیان تیم ملی این کشور‌ها دارد.

منبع: همشهری امارات