واریز تسهیلات بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا در استان خراسان جنوبی آغاز و تاکنون ۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی یکشنبه پنجم مرداد گفت: ۱۰ بانک عامل و موسسه برای پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تعیین شده است.  

غلامرضا اشرفی افزود: تاکنون ۳ هزار و ۷۹۷ پرونده به مبلغ بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال برای استفاده از تسهیلات خویش‌فرمایی و کارفرمایی مشاغل آسیب دیده از کرونا در استان خراسان جنوبی به بانک‌های عامل معرفی شده است. در مجموع تاکنون پنج هزار و ۲۹۳ نفر در ۱۴ رسته شغلی برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند.

سهم استان در تسهیلات خویش فرمایی و کارفرمایی مشاغل آسیب دیده از کرونا ۲۶۸ میلیارد تومان است هرچند روند ثبت‌نام از هفته گذشته رو به رشد بوده اما تعداد افراد مشمول ثبت‌نام شده، پایین است.

هفته‌های اخیر هماهنگی‌های لازم برای ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات به متقاضیان انجام شده است تا در این زمینه بتوانیم اقدام موثری برداریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: در جلساتی که در استانداری برگزار شد با توجه به تاکیدات استاندار، مدیران بانک‌های عامل و موسسه‌ها نیز قول دادند در کمترین زمان ممکن تسهیلات مربوطه را پرداخت کنند.

وی آخرین مهلت ثبت‌نام برای متقاضیان مشمول را پنجم مرداد ماه جاری اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که برای برخی افراد هنگام ثبت‌نام ایجاد شده بود احتمال تمدید مجدد ثبت‌نام نیز وجود دارد.

تمامی فرایند ثبت‌نام تا مرحله قبل از پرداخت به صورت الکترونیک و از طریق سامانه انجام می‌شود.

اختلالاتی که در ثبت‌نام سامانه کارا بوده است به حداقل رسیده اما افرادی که مراجعه می‌کنند نباید پوشش بیمه‌ای داشته باشند و باید همپوشانی آمار از طریق وزارتخانه‌های مربوطه انجام شود.  

بخشی از رسته‌ها اعلام می‌کنند که قادر به ثبت‌نام در سامانه نیستند که باید لیست مشخصات کامل این افراد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شود تا در سامانه کارا بارگذاری شود و بتوانند تاییده نهایی را دریافت کنند.

براساس شیوه‌نامه این تسهیلات برای واحدهای فعال ۱۲ میلیون تومان به ازای هر نفر، کسب و کارهایی که براساس پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شده ۱۶ میلیون تومان و برای رانندگان مسافربری خویش‌فرما ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ سود این تسهیلات نیز ۱۲ درصد است که سود دوره تنفس از زمان پرداخت تسهیلات تا ابتدای مهرماه محاسبه و به مبلغ بازپرداخت اقساط اضافه می‌شود.