هر چه زعفران خطه خراسان نام‌آشناست و مورد پسند و مطالبه داخل و خارج، پسته مرغوب و خندان این خطه در تداوم بی‌توجهی‌ها و در سکوت برای آماده‌سازی و صادرات به استان‌های دیگر کشور می‌رود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تولید محصول پسته مرغوب با کیفیت بالا در خراسان رضوی در قالب بهترین باغات که در بهترین زمان ممکن برداشت می‌شود در حالی رقم می‌خورد که بخش اعظم این محصول تولیدی به سایر استانهای کشور انتقال و به نام پسته تولیدی همان استان‌ها به مقصد کشورهای خارجی صادر می‌شود و این است که هنوز پسته خراسان رضوی به جایگاه واقعی خود به عنوان برندی برای این استان در بازار مصرف داخلی و خارجی نرسیده است.

پسته در کنار زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران محسوب می‌شود. این محصول، به دلیل ارزآوری، ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و سایر جنبه‌های اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل اهمیت صادرات آن در قالب راهبردهای مشخص و برنامه‌ریزی شده ضرورت دارد.

خراسان رضوی با بیش از ۱۰۵ هزار هکتار باغ پسته رتبه دوم سطح زیر کشت کشور را در تولید این محصول داراست و محصول تولیدی اش دارای کیفیت بی‌چون و چرایی است اما فقدان تشکل‌های مشخص و فعال در عرصه صادرات، پسته این استان را مهجور و به محصولی ناآشنا برای جهانیان بدل کرده است.

این فقدان و کاستی تا بدانجاست که هنوز خراسان رضوی دارنده هیچ تشکل و اتحادیه تخصصی در زمینه خرید و صادرات پسته نیست و همین امر موجب شده است بخش اعظم پسته تولیدی در این استان به صورت خام یا فراوری شده به استان‌هایی مانند کرمان رفته و از آنجا به کشورهای خارجی صادر شود.

 فعالیت پنج آزمایشگاه تست پسته

آفلاتوکسین به عنوان یکی از سموم قارچی، ممکن است در خشکبار به‌ویژه پسته وجود داشته باشد. این سم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای انسان به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها از جمله سرطان کبد باشد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی در این زمینه گفت: هم‌اکنون پنج آزمایشگاه پسته در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که شامل آزمایشگاه فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیک است که سنجش سم آفلاتوکسین در پسته را انجام می‌دهند.

علیرضا جمیع افزود: در حال حاضر هیچ محدودیتی برای انجام آزمون و تست سلامت پسته در استان و به تبع آن برای صادرات آن از نظر مجوزهای این اداره کل و صدور گواهینامه استاندارد نداریم.

تولید ۲۱ درصد پسته و سهم پنج درصدی صادرات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت محصول پسته در این استان معادل ۱۰۵ هزار هکتار است که ۶۸ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است.

غلامحسین ساربان افزود: از این سطح زیر کشت پارسال به میزان ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول خشک برداشت شده است و متوسط عملکرد استان برداشت ۱۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

خراسان رضوی ۲۱ درصد تولید پسته کشور را از آن خود دارد، این در حالی است که سهم این استان در صادرات این محصول ارزشمند تنها پنج درصد است.

بخش خصوصی پای کار بیاید

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: باید در این زمینه بخش خصوصی پای کار بیاید و حمایت‌های لازم هم توسط جهاد کشاورزی استان صورت بگیرد.

رضا نقیبی افزود: باغداران، ترمینال‌داران پسته و تشکل‌های بخش خصوصی باید به صورت تخصصی وارد عرصه صادرات پسته شوند و در این زمینه حمایت‌های لازم نیز پیش‌بینی شده است.

متاسفانه ادامه روند موجود می‌تواند هر چه بیشتر به شناخت کیفیت پسته تولیدی خراسان رضوی ضربه بزند و به زمان زیادی برای معرفی و شناخته شدن این محصول در بازار و جهان نیاز خواهیم داشت.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به ارزآوری و درآمدزایی صادرات پسته و اهمیت آن در رشد اقتصادی گفت: صادرات پسته تازه خراسان رضوی در زمان برداشت اغلب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و صادرات پسته خشک به کشورهایی مانند روسیه، چین، مالزی، سنگاپور، آلمان، فرانسه و هلند انجام می‌شود.