گروه سیاسی: همانگونه که انتظار می‌رفت انتشار گزارش دوپهلوی مدیرکل آژانس بین‌المللی که به‌وضوح متأثر از فشارهای غرب و به‌ویژه آمریکا تنظیم شده بود،

بهانه مناسبی را در اختیار غرب قرار داد تا همچنان فضای اعمال فشار بر ایران را حفظ کند.

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به گزارش اخیر محمد البرادعی که در آن ادعا شده ایران برخی اطلاعات لازم در پاسخ به ادعاهای ارائه‌شده از جانب غرب را در اختیار آژانس قرار نداده، مدعی شد: این گزارش بر این نگرانی که احتمال دارد ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای تلاش کند، تأکید می‌کند. 

به گزارش ایسنا، پاسکال آندره آنی، سخنگوی این وزارتخانه گفت: اطلاعاتی که البرادعی آنها را در این گزارش منسجم خوانده است، بر نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران تأکید می‌کند.

وزیر امور خارجه انگلیس هم پس از انتشار گزارش البرادعی، این گزارش را کامل خواند و ادعا کرد: ایران نتوانسته به سؤال‌های آژانس در مورد مطالعات مربوط به امکان وجود بعد نظامی در برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.

به گزارش فارس، دیوید میلیبند افزود: ایران باید مسائل مربوط به گذشته فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌طور واضح توضیح دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم با اتکا به گزارش البرادعی ادعا کرده است که امتناع ایران از ارائه پاسخ به آژانس بسیار مشکل‌زاست.  شان مک‌کورمک خطاب به خبرنگاران همچنین ایران را متهم کرد که در برابر خواست آژانس مبنی بر ارائه جزئیات تلاش‌های خود برای ساخت سلاح اتمی مقاومت می‌کند.

فرانک‌ والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان هم با اشاره به گزارش جدید آژانس مدعی شده است که این گزارش نشان می‌دهد تهران همانند گذشته با جامعه جهانی همکاری نمی‌کند و برای عمل کردن براساس خواست 1+5 باید تحت‌فشار قرار گیرد.

در همین حال، ایرنا گزارش داد نشست توجیهی آژانس درباره گزارش تازه محمد‌البرادعی قرار است امروز در وین برگزار ‌شود.