همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه در کنفرانس بین المللی عراق در استکهلم سوئد بر ضرورت بازسازی هرچه سریع‌تر عراق تأکید کرد.

وی گفت: معتقدیم امنیت و بازسازی عراق در شرایط حساس کنونی دو مقوله اساسی است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در نشست بعدازظهر کنفرانس بین‌المللی "پیمان با عراق"در استکهلم پایتخت سوئد گفت: ملت و دولت جهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه عراق با روابط فرهنگی، مذهبی و تاریخی میان دوکشور و نیز همراه با دیگر دولت‌ها و ملت‌ها با عواطف عمیق انسانی اوضاع عراق را با نگرانی دنبال می‌کند.

متکی افزود: این نگرانی مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی و حضور این جمع برای بررسی اوضاع عراق نشانگر اهمیت شرایط عراق و مسئولیت جامعه بین‌المللی در قبال مردم این کشور و صلح و ثبات در منطقه است.

متکی تصریح کرد: متأسفانه تحولاتی که تا امروز در عراق به وقوع پیوسته نه تنها از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره آینده عراق و سرنوشت ملت مظلوم این کشور نکاسته بلکه در ابعادی نیز بر آنها افزوده است.

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: ما معتقدیم امنیت و بازسازی عراق در شرایط حساس کنونی دو مقوله اساسی است که باید مورد توجه قرارگیرد و در چنین شرایط حساس، برقراری امنیت، ثبات، همبستگی ملی و جلوگیری از اقداماتی که منجر به درگیری‌ها و اختلافات داخلی می‌گردد، اساسی‌ترین و مهم‌ترین عامل کمک به ملت و دولت عراق محسوب می‌شود.

متکی افزود: دستیابی به این هدف نیازمند درک واقعیات جامعه عراق و حرکت در مسیر هماهنگی و همکاری با جامعه بین‌المللی است.

متکی در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از همسایگان عراق که خود متحمل خسارات فراوان و جبران ناپذیری به واسطه سیاست‌های خصمانه رژیم بعثی صدام و تجاوز نظامی او شده‌است، همواره از پدیدار شدن افق‌های ایجاد یک عراق جدید و توسعه یافته استقبال نموده و آمادگی خود را برای کمک به این کشور در حمایت از روند سیاسی، کمک به امنیت و ثبات عراق و همچنین کمک به بازسازی این کشور اعلام کرده‌است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته با حمایت از روند سیاسی عراق بر همکاری کامل با دولت منتخب و نهادهای قانونی در این کشور، واگذاری کامل امور به مردم عراق، عدم مداخله خارجی درامور داخلی این کشور و روند تصمیم‌گیری‌های احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور تأکید کرده و معتقد است عراق در سایه همزیستی مسالمت‌آمیز همه گروه‌ها به شکوفایی و پیشرفت نائل خواهد آمد.

متکی گفت: در زمینه بازسازی جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام داشته است که تقویت و استمرار روند بازسازی در عراق از ملزومات تحقق صلح و ثبات در این کشور است و گذشت زمان نیز ثابت کرد که هماهنگی میان نیازهای توسعه‌ای و روند ثبات سیاسی عامل مهمی است و ما از اینکه اکنون تلاش‌ها در جهت هماهنگ ساختن این دو امر مهم است، خوشحالیم.

متکی افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه برطرف کردن نیازهای اقتصادی و معیشتی روزمره مردم عراق شامل تأمین سوخت، برق‌رسانی، کمک‌های بهداشتی و امدادی و نظایر آن تاکنون از هیچ کمکی دریغ نکرده‌است.

متکی تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های نفتی میان دو کشور می‌توان به امضای قرارداد احداث خط لوله نفتی میان آبادان و بصره اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران پس از دریافت نفت خام عراق، فرآورده‌های پالایش شده که نیاز مبرم مردم عراق است به آنها تحویل می‌دهد.

به گفته متکی، سفر زائران ایرانی برای گسترش صنعت توریسم، بازسازی عتبات عالیات، پرداخت ده میلیون دلار کمک بلاعوض به صندوق بازسای عراق، اعطای یک میلیارد دلار وام سهل‌الشرایط با بازپرداخت ۴۰ ساله، برگزاری اجلاس استان‌های مرزی دو کشور از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به بازسازی عراق بوده‌است.

منوچهر متکی همچنین تجربیات و امکانات ایران، نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی با عراق، وجود راه‌های ارتباطی هوایی، دریایی و زمینی برای حمل و نقل، منابع و نیروی انسانی متخصص، تجربیات دوران بازسازی جنگ تحمیلی و از همه مهم‌تر قرابت دینی و روحی مردم عراق و ایران را از مزیت‌های همکاری ایران در بازسازی عراق دانست و بر گسترش همکاری‌ها تأکید کرد.

کنفرانس بازسازی عراق با حضور وزیران امور خارجه و مقامات ۸۰ کشور جهان با سخنان نوری مالکی نخست‌وزیر عراق در استکهلم آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری این نشست ارزیابی اوضاع عراق در یک سال گذشته و پس از نشست شرم‌الشیخ مصر است.