۲۸ سال پس از پخش جهانی «بدوک» در بخش دوهفته کارگردانان جشنواره کن، شرکت فرانسوی سلولوئید دریمز حق پخش جهانی تازه‌ترین تجربه کارگردانی مجید مجیدی را در بخش مسابقه رسمی ونیز ۲۰۲۰ بر عهده گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین، مجیدی امسال با «خورشید» برای بردن شیر طلایی ونیز با ۱۷ فیلم و کارگردان دیگر رقابت می‌کند. یک روز پس از اعلام فهرست فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره ونیز، شرکت معتبر سلولوئید دریمز حق پخش «خورشید» یا «بچه‌های خورشید» را به دست آورد تا به این ترتیب فیلم برای حضور گسترده‌تر در دیگر رویدادهای معتبر و درخشیدن در فصل جوایز سینمایی بخت داشته باشد.

«خورشید» داستان پسرکی ۱۲ ساله به نام علی را روایت می‌کند که همراه سه دوست خردسال دیگر خود برای گذران زندگی در کار دزدی و خلاف‌های خرد هستند. وقتی داستان یک گنج بزرگ زیرزمینی پیش می‌آید، علی برای نجات دادن جان مادر خود می‌پذیرد وارد مدرسه خورشید شود و زیرزمین آنجا را به امید یافتن گنج حفاری کند. مجیدی و نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان «سرخپوست») فیلمنامه «خورشید» را نوشته‌اند.

این نخستین حضور مجیدی در بخش رسمی جشنواره ونیز است که پیش‌تر با «بچه‌های آسمان» توانسته نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شود. او آخرین بار سال ۸۶ با «آواز گنجشک‌ها» در بخش مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و پس از ۱۳ سال دوباره در یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی اروپا و جهان شرکت می‌کند. «آواز گنجشک‌ها» جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد برلین را برای رضا ناجی به ارمغان آورد.

ونیز نخستین نمایش جهانی «خورشید» است که زمستان گذشته در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم فیلم فجر حضور داشت و برنده سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه شد. هیات داوران یک جایزه دیپلم افتخار هم به گروه بازیگران نوجوان اهدا کرد.

علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، صفر محمدی، علی غابشی، علی تقوازاده، بابک لطفی خواجه‌پاشا، شمیلا شیرزاد و یوسف صفری بختیاری بازیگران اصلی «خورشید» هستند که مجیدی در زمان نمایش فیلم در جشنواره فجر گفته بود بازیگران نوجوان را از میان بچه‌های کار برگزیده است.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز دو تا ۱۲ سپتامبر در ایتالیا برگزار می‌شود و نخستین رویداد مهم سینمایی است که در زمانه شیوع کرونا سینماگران و تماشاگران را دور هم جمع می‌کند. کیت بلانشت ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی ونیز ۲۰۲۰ را بر عهده دارد.