جاده جدید سنندج - مریوان موسوم به تیژتیژگاران از طرح‌های مهم حوزه ارتباطی در استان کردستان است که برخی از آن به عنوان نزدیک‌ترین نقطه ورود اقتصاد ایران از طریق راه زمینی به اروپا و کشورهای حوزه دریای مدیترانه یاد می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محور جدید سنندج - مریوان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر به عنوان یک طرح در قالب راه‌های اصلی استان است که در این دولت توجه ویژه‌ای به آن شد بطوریکه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید این پیشرفت با افزایش ۶۳ درصدی اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.

محور قدیمی و در دست بهره‌برداری سنندج - مریوان - باشماق به طول تقریبی ۱۵۳ کیلومتر است که مرکز استان را به شهرستان مریوان و نقطه مرزی باشماق اتصال می‌دهد و با تجهیز و ارتقای درجه و کیفیت این مسیر می‌توان کشور را از نقطه مرزی باشماق به شبکه بزرگراه شماره ۲ آسیایی موسوم به ۲ AH متصل کرد.

محورهای قدیم و جدید سنندج - مریوان ادامه محور تهران - همدان - سنندج محسوب می‌شود،  به‌دلیل ایجاد ارتباطات اقتصادی و ترانزیتی و تامین دسترسی مرکز کشور و مرکز استان به مریوان و نقطه مرزی باشماق و وجود جریان قابل ملاحظه جابه‌جایی کالا، در شرایط فعلی برای کردستان جنبه حیاتی یافته و شریان اصلی داد و ستد با اقلیم کردستان عراق به حساب می‌آید.

این محور همچنین به منطقه آزاد تجاری در حال تاسیس مریوان - بانه مرتبط می‌شود و با توجه به فعالیت‌های ترانزیتی و ورود و خروج کالا و مسافر از نقطه مرزی باشماق نسبت به سایر محورهای ارتباطی منتهی به مرز اقلیم کردستان اهمیت و عملکرد بسیار مهم‌تری دارد.

اتمام جادە سنندج - مریوان از پروژەهای اولویت‌دار کردستان است

استاندار کردستان در این مورد گفت: پروژه احداث جادە جدید سنندج - مریوان از اولویت‌های استان است و باید طبق جدول زمان‌بندی شدە، اجرا و پیشرفت کند.

بهمن مرادنیا بر اهمیت حیاتی این جاده در توسعه استان تاکید کرد و افزود: این پروژه از اولویت‌های استان برای بهره برداری در سال جاری است و نباید هیچ مانعی در اجرا و اتمام آن خلل وارد کند.

وی با بیان اینکه جاده جدید مریوان از لحاظ اعتباری مشکلی ندارد، اضافه کرد:‌ با عنایت دفتر رهبر معظم انقلاب و حمایت‌های دولت، این پروژه تامین اعتبار شده و اکنون در سه قطعه پیمانکاران مشغول کار هستند.

کردستان نزدیکترین دروازه ورود ایران به مدیترانه و اروپاست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این ارتباط با اشاره به اینکه کردستان نزدیکترین دروازه اتصال ایران به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی است، گفت: مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵  میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار می‌آید در راستای اتصال ایران از این نقطه به کشورهای حوزه مدیترانه احداث جاده جدید سنندج - مریوان در دستور کار قرار گرفته است.

بهرام نصرالهی زاده از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان از محل بودجه سال ۹۹ خبر داد و افزود: این اعتبارات از محل‌های تملک دارایی، دو سوم ۲ درصد درآمد نفت، تبصره ۱۹ برنامه بودجه ۱۳۹۹، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، طرح توسعه و تکمیل راه‌های روستایی تامین و مصوب شده که حدود ۲.۸۳ درصد اعتبارات کل کشور است.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۸۲۰  میلیارد تومان از این میزان اعتبار در بخش طرح‌های عمرانی مختص کردستان، ۳۰ میلیارد تومان نیز در بخش طرح‌های عمرانی مشترک استان با سایر استان‌ها و بقیه نیز در طرح های عمرانی شهرستانی هزینه‌ خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وضعیت شاخص راه‌های استان گفت: زیرساخت‌های ارتباطی استان وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل هدف اول خود را بهبود و توسعه راه های استان قرار داده‌ایم و در این راستا با اصلاح شاخص‌ها و توزیع اعتبارات بر مبنای توازن منطقه ای، زمینه نقش آفرینی هر چه بیشتر کردستان را در توسعه ملی فراهم کند.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به جاده سنندج - مریوان

نصرالهی زاده با بیان اینکه در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی استان  بهره‌برداری از محور سنندج - مریوان از طرح‌های اولویت دار است، گفت: برای اتمام این طرح طبق اخرین برآورده‌های کارشناسان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان یادآور شد: در سال ۹۹، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که ۸۰ میلیارد تومان از این میزان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیار تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده که جاده سنندج - مریوان در سال ۹۹ به بهره برداری برسد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متعهد شد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار باقی مانده طرح‌ را نیز مجددا از محل اعتبارات استانی جذب و تامین کند.

طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز با اشاره به اهمیت بالای اقتصادی و اجتماعی طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان در کشور گفت: این طرح هم اکنون از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

محمدصدیق ثابتی اظهار کرد: طول این واریانت در حال ساخت ۵۲ کیلومتر بوده که در قالب ۶ قطعه به پیمانکاران واگذار شده و هم اکنون با هزینه کرد ۳۸۱ میلیارد تومان از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.

وی با بیان اینکه این طرح از نظر رده‌بندی و اهمیت آن باید در بین طرح‌های جهش تولید قرار بگیرد، اضافه کرد: اتمام این طرح به جز تقاطع غیر همسطح گاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.