استاندار بوشهر گفت: با توجه به وضعیت هشدار این استان در موضوع شیوع بیماری کرونا، برگزاری آیین‌های عزاداری ماه محرم امسال به شیوه سنتی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالکریم گراوند سه‌شنبه ۱۳ مرداد در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در مورد برگزاری آیین‌های عزاداری ماه محرم افزود: رهبر انقلاب در فرمایش اخیر خود تأکید بر استفاده ازنظر کارشناسان بهداشتی برای مراسم ماه محرم داشتند.

هیات‌های مذهبی و بزرگان آیین‌های عزاداری بوشهر هم با درک درستی که فرهنگ عاشورا و شعور حسینی داشتند در بیانیه ایی اعلام کردند که عزاداری‌های ماه محرم در چارچوب اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود.

استاندار بوشهر ادامه داد: در این شرایط باید از ظرفیت هیات‌های مذهبی و مداحان استان برای جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه استفاده و این کمک‌ها را بین نیازمندان توزیع کرد.

شهرداری‌ها و دهیاری‌ها رنگ و بوی شهرها و روستاها را حسینی کنند تا همه شهرهای استان فضایی محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان داشته باشد.

استاندار بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از فضای مجازی برای برگزاری آیین‌های ماه محرم تأکید کرد و گفت: تدابیر لازم برای استفاده از ظرفیت صداوسیما و فضای مجازی برای برگزاری آیین‌های ماه محرم اندیشیده شود.

تشدید اقدام‌های نظارتی از برنامه‌های جدی ستاد ملی مقابله با کرونا است و دستگاه‌های مسئول در این زمینه باید جدیت لازم را داشته باشند.

اگر نانوایی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند سهمیه آرد آنان قطع و بین واحدهایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، توزیع شود.

بانک‌های این استان هم باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و هر بانکی که رعایت نکرد به رئیس بانک تذکر کتبی داده خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت میگو در استان بوشهر گفت: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یک پروتکل علمی برای واحدهای تولید و فرآوری میگو در استان بوشهر تهیه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ماه محرم ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان است و همه ما از کودکی با این روزها خاطراتی داریم.

دکتر سعید کشمیری با اشاره به فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم افزود: با توجه به شرایط خاص حاکم بر استان و شکنندگی وضع موجود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است.

بر اساس نظر کارشناسان بهداشتی هرگونه تجمع بیش از ۱۰ نفر در محیط سربسته به‌ویژه در استان بوشهر که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی باید از کولر استفاده شود خطرناک و امکان ابتلا را افزایش می‌دهد.

در این مدت مرگ بیش از ۳۰۰ نفر از همشهریان و کارکنان بهداشت و درمان را در استان بوشهر تجربه کرده‌ایم.

صرف اینکه فاصله را رعایت کنیم کافی نیست زیرا در فضای بسته همراه با کولر روشن به دلیل اینکه هوا دوباره برمی‌گردد امکان ابتلا را بالا می‌برد.

وی تأکید کرد: هرچند در زمان حاضر به دلیل مدیریت بیماری ابتلا و بستری در استان ثابت‌شده اما این شرایط شکننده است و کمترین سهل‌انگاری امکان شعله‌ور شدن بیماری را فراهم می‌کند.

کشمیری اضافه کرد: این بیماری هیچ ملاحظه و تعارفی برنمی‌دارد و مسئله حفظ جان همشهریان و عزیزانمان است که باید نسبت به آن حساس باشیم.

در زمان حاضر با افزایش محلی روبرو هستیم به این معنی که در ۲ نقطه شهر بوشهر شامل چغادک و عالیشهر هرکدام ۱۰ درصد موارد ابتلا شهرستان بوشهر را به خود اختصاص داده‌اند

کشمیری درباره فعالیت بهداشت محیط نیز گفت: بر اساس بررسی‌ها هم‌اکنون ۷۴ هزار مورد نظارت در استان بوشهر بر سامانه‌های مختلف و مراکز عرضه مواد غذایی، سالن‌ها و سایر مراکز دیگر انجام‌شده است.

درصورتی‌که ۸۰ درصد مردم ماسک بزنند می‌توان ۷۰ درصد از مرگ‌ها و ۶۰ درصد از بستری‌ها را کاهش دهد.