برگزار شدن یا نشدن کنکورهای سراسری در اوج شیوع کرونا، به بحث‌های بی‌پایان مخاطبان رسانه‌ها بدل شده است. حتی حالا که تکلیف معلوم است؛ برگزار می‌شود!

همشهری آنلاین ـ سارا کلهر: کنکور سراسری که هر سال در تیر برگزار می‌شد به دلیل همه‌گیری بیماری کوویدـ۱۹ به اوایل مرداد موکول شد، اما با بالا گرفتن تب این بیماری در ایران باز هم مسئولان برگزاری آن را به تاخیر انداختند و در نهایت قرار شد در روزهای پایانی مرداد ۹۹ برگزار شود. هرچند که کنکور دکتری برگزار شده و ارشد هم در دو سه روز دیگر برگزار می شود.

این تعلیق‌های پیاپی سبب استرس دوچندان داوطلبان شد. در گزارش‌ها و خبرهای منتشر شده در همشهری آنلاین، بسیاری از مخاطبان نظر خود را درباره برگزاری یا عدم برگزاری کنکور نوشته‌اند. با بررسی این دیدگاه‌ها می‌توان گفت بیشتر مخاطبانی که اظهارنظر کرده‌اند، مخالف برگزاری کنکور بودند و برخی موافق برگزاری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. برخی از داوطلبان نیز از وضعیت نامشخص برگزاری کنکور گلایه داشتند و خواهان تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این موضوع بودند.

یکی از مخاطبان که موافق برگزاری کنکور است نوشته است: من با برگزاری کنکور موافقم به شرط رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی. اگر ماسک بزنیم و صندلی‌ها با فاصله چیده بشه، دیگه مشکلی وجود نداره.

اما برخی از مخاطبان هم تحمل کردن چند ساعت ماسک را کاری دشوار می‌دانند و می‌گویند بسیاری از شرکت‌کنندگان در اواسط آزمون ماسک‌هایشان را برمی‌دارند مانند آنچه در امتحانات نهایی و کنکور دکتری دیده شد. یکی از مخالفان برگزاری کنکور نوشته است: کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد باید به تعویق بیفتد. بیهوده خودمان را با پروتکل بهداشتی فریب ندهیم. یکی از این پروتکل‌ها زدن ماسک است که داوطلبان حداقل یک ساعت اول آزمون تحمل می‌کنند و بعد هم آن را از روی صورتشان برمی‌دارند. 

این مخاطب که ظاهرا دانش‌آموز است و یا معلم با اشاره به امتحانات نهایی نوشته است: سر جلسه امتحان نهایی که فقط یک ساعت بود و هوا خنک بود، همه بچه‌ها ۱۵دقیقه اول امتحان ماسکشان را برمی‌داشتند و می‌گفتند هوا گرم است و نمی‌توانیم نفس بکشیم. یک پروتکل دیگر رعایت فاصله است که وقتی کولر و پنکه روشن است در کل فضا ویروس پخش می‌شود. 

مخاطب دیگری به نام مریم که موافق برگزاری کنکور است، زدن ماسک و تهویه مناسب را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر دانسته و نوشته است: ما برنامه ریختیم، درس خواندیم و جمع‌بندی کردیم چرا باید کنکور رو به تعویق بندازین؟ مگه خودتون نمی‌گین باید با کرونا زندگی کنیم پس چرا در مورد کنکور این حرف رو نمی‌زنین؟ کرونا حالاحالاها تموم‌شدنی نیست پس کنکور رو برگزار کنین. اگر سالن‌ها تهویه داشته باشه و کولر تو سالن روشن باشه که بتونیم با وجود گرما ماسک را تحمل کنیم کسی مریض نمی‌شه.

اما داوطلبی که در اهواز زندگی می‌کند مخالف برگزاری کنکور است و نوشته: اینجا گرمای هوا تا ۵۰ درجه هم می‌رسه آخه چه جوری با ماسک تو این هوای گرم آدم می‌تونه سرنوشت یک عمرشو رقم بزنه؟ عقب افتادن کنکور برای ما هم سخته، ولی تو فصل خنک‌تر شرایط راحت‌تر میشه برامون. از نماینده‌های محترم خواهشمندیم به دادمون برسن کنکور را به تعویق بندازن تا هوا کمی خنک بشه و بتونیم با آرامش کنکور بدیم.

داریوش که جلسه کنکور را با ترددهای مردم در اماکن عمومی مقایسه کرده و از استرس کنکور آزرده‌خاطر شده نوشته است: سلام، چرا با سرنوشت جوانانی که برای رسیدن به هدفشون تلاش بی‌وقفه داشتن بازی می‌کنین؟ استرس کنکور خیلی به ما فشار آورده و دیگه طاقت نداریم. کنکور که بدتر از کوچه و بازار و ادارات پرتردد یا استفاده مردم از اتوبوس و مترو نیست. 

اما داوطلبی که مخالف برگزاری کنکور است اتفاقا استرس را مانع موفقیتش در کنکور دانسته و نوشته است: اگر با این شرایط سر جلسه بریم، استرس بیماری هم به استرس کنکور اضافه می‌شه. با این حجم استرس و با ماسک و دستکش و بوی الکل چطور باید چند ساعت سر جلسه دوام بیاریم و تمرکز داشته باشیم.

در این میان بسیاری از داوطلبان و والدین آن‌ها از بلاتکلیفی برگزاری یا عدم برگزاری کنکور گلایه داشتند؛ لیلا، مادر یکی از دانش‌آموزان، نوشته است: به خدا دیگه بچه‌هامون نفس ندارن. این بلاتکلیفی آزاردهنده شده. تبعات روحی این تعویق‌ها و اظهارنظرها از تبعات بیماری جسمی بیشتره.

یکی دیگر از والدین نوشته است: کاش کنکور مثل هر سال در تیرماه برگزار می‌شد. تو این مدت هم بچه‌ها هم پدر و مادرها خیلی عذاب کشیدن.

سرانجام کنکور سراسری ۹۹

همان‌طور که برای برگزاری کنکور بین داوطلبان اختلاف آرا وجود داشت در میان مسئولان نیز آرای موافق و مخالف دیده می‌شد. از طرفی مسئولان وزارت علوم، بهداشت و سازمان سنجش موافق برگزاری کنکور بودند؛ ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش، در مصاحبه‌ای با انتقاد از مخالفان برگزاری کنکور گفت: کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده است. برخی علاقه دارند اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوئر جمع کنند. 

از طرف دیگر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از مخالفان برگزاری این آزمون بودند. محمد قالیباف، رئیس مجلس، در جلسه علنی ۱۲ مرداد گفت: سلامت دانش‌آموزان عزیز خط قرمز مجلس است. به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا ضروری باشد.

سرانجام با همه کش‌وقوس‌ها، در جلسه دوشنبه ۱۳ مرداد با حضور وزرای بهداشت و علوم، رئیس سازمان سنجش و تعدادی از نمایندگان مجلس مقرر شد: آزمون‌های کارشناسی ارشد پنج‌شنبه، جمعه و شنبه (۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد) و کنکور سراسری پنج‌شنبه و جمعه (۳۰ و ۳۱ مرداد) با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی برگزار شود. 

برچسب‌ها