تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۲

همشهری آنلاین: شاتل دیسکاوری با موفقیت پرواز کرد تا در ماموریت جدیدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ملحق شود

ساعت 1:32 بامداد یکشنبه (12 خرداد) به وقت مرکزی ایران، شاتل دیسکاوری تحت نام ماموریت STS-124 برای ارسال محموله اتاقک کیبو به همراه هفت خدمه عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

 اتاقک کیبو، آزمایشگاهی تحقیقاتی است که در  ژاپن را ساخته شده است تا در ایستگاه فضایی، یکی از بزرگترین آزمایشگاههای فضایی فعالیت خود را شروع کند.

پس از تکمیل شدن، این بخش تحقیقاتی 8/2 میلیارد دلاری، فضای کافی را برای 4 فضانورد فراهم خواهد کرد به نحوی که قادر خواهند بود آزمایشاتی در زمینه‌های داروهای فضایی، زیست شناسی، فناوری زیستی، مهندسی مواد و مخابرات انجام دهند. 

 با توجه به طول 11.2 متری اتاقک کیبو در مقایسه با طول 8.5 متری بخش دستنی و 6.8 متری بخش کلمب، این واحد در نهایت بزرگترین اتاق ایستگاه فضایی خواهد شد.
کیبو که در زبان ژاپنی به معنای امید است، 5 بخش اصلی دارد:
 
• جی پی ام (JPM) که قسمت مرکزی است و بخش عمده تحقیقات در آن انجام خواهد شد. این قسمت با شاتل دیسکاوری به سمت ایستگاه فضایی حمل خواهد شد.

• بخش تدارکات که وظیفه آن حمل قطعات داخلی جی پی ام (JPM) به فضا و پس از آن انبار کردن وسایل و تاسیسات است.

• بخش کنترل از راه دور که متشکل از یک بازوی 10 متری رباتیک است. وظیفه این قسمت حمل و جابجایی وسایل در کیبو است.

• بخش بی حفاظ که کاملا در معرض فضای بیرونی ایستگاه قرار می گیرد. از این بخش برای انجام آزمایشاتی در فضای بیرون ایستگاه استفاده خواهد شد.

• انبار بخش بی حفاظ که از وسایل مربوط به آزمایشهای بیرون ایستگاه نگهداری خواهد نمود.

شاتل فضایی در اسفند ماه سال 1386 (مارس 2008) قسمتی از جی پی ام (JPM) و بخش تدارکات را به فضا حمل کرد. ماموریت امروز شاتل نیز جی پی ام (JPM) و بازوی رباتیک را به ایستگاه بین المللی حمل می کند. ماموریت دیگری هم در سال 2009 دو قسمت باقی مانده را به ایستگاه فضایی انتقال خواهد داد.