همشهری آنلاین: سران ۵۰ کشور قرار است روز سه‌شنبه در رم گرد هم بیایند تا به بحث درباره راه‌های کمک به میلیون‌ها مردمی بپردازند که به خاطر افزایش قیمت‌های مواد خوراکی در معرض قحطی به سر می‌برند.

خبرگزاری آلمان از رم گزارش داد، این اجلاس که سازمان خوار و بار جهانی (فائو) میزبان آن است، هدف خود را جلب کمک‌های اهدا کنندگان برای ارایه کمک‌های فوری و همچنین تدوین راهبردهای بلندمدت برای تضمین تامین محصولات غذایی قرار داده است.

راه‌های مقابله با تهدید امنیت غذایی که به واسطه تغییرات جوی متوجه کشورهای فقیر است و مساله استحصال سوخت از دانه‌های خوراکی از جمله موارد دستور کار این اجلاس است.

بنا به اعلام فائو، انتظار می‌رود بیلان واردات غذا برای کشورهای در حال توسعه با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی به ۱۶۹ میلیارد دلار برسد.

ژاک دیوف (Jacques Diouf)، دبیرکل فائو گفت: «وضع جاری اسف‌بار غذا در جهان به ما شکنندگی توازن میان عرضه مواد غذایی و تقاضای جهانی آن را یادآور می‌شود. به ویژه این حقیقت نیز رخ می‌نماید که تعهدات پیشین برای تسریع پیشرفت به سوی نابودی گرسنگی برآورده نشده‌اند.»

طبق اعلام فائو، خریداران فقیر مواد غذایی در شهرها و منطقه‌های حومه‌ای که تولیدکننده غذا نیستند سهم عظیمی از درآمدهای‌شان را برای خرید غذا خرج می‌کنند و رنج بسیاری از افزایش قیمت‌ها متحمل می‌شوند.