سخنگوی وزارت بهداشت از شهروندان خواست که از سفر به استان های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و اصول سه گانه شست و شو، رعایت فاصله فیریکی و استفاده از ماسک را هم فراموش نکنند. 

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ مطابق آخرین آمار وزارت بهداشت، همچنان ۱۵ استان ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند؛ هرچند که امار مبتلایان و قربانیان کم شده است، اما وصعیت وخیم بیش از ۴۱۰۰ بیمار کرونا نشان می‌دهد این بیماری هنوز در ایران رام نشده و وحشی است. 

از جمله استان‌های در وضعیت قرمز کرونا، مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان هستند که در این فصل سال که اتفاقا تازه از نیمه گذشته، همیشه بسیار پرمسافر و گردشگر بوده‌اند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز و پس از ارائه آمار تازه کرونا در ایران از مردم خواسته به این استان ها سفر نکنند: شهروندان از سفر به استان های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و اصول سه گانه شست و شو، رعایت فاصله فیریکی و استفاده از ماسک را هم فراموش نکنند.

سه خیز متوسط و یک خیز شدید کرونا در ایلام

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت هشدار کرونا در ایلام گفت: در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا تاخرداد سه خیز متوسط بیماری را در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت  داشتیم اما از از ابتدای خردادماه شاهد خیز شدیدتری بودیم و در نیمه اول تیرماه تعداد موارد بستری در این استان به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته با همکاری مردم ایلام شاهد شیب نزولی هستیم و در حال حاضر سه شهر دروضعیت قرمز و سه شهر در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند.  موارد ابتلا و بستری نیز در شهرهای ایلام، مهران، دهلران، آبدانانان و دره شهر شدت بیشتری دارد. 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طی این مدت ۱۲هزار و ۲۴۱ مورد نظارت بر اجرای پروتکل ها در این استان انجام شده است که در جریان آن ۴۵۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل ها تعطیل و ۲۶۴ مورد به مراجع مربوطه معرفی شدند. 

وی میانگین استفاده از ماسک در این استان را ۷۸.۱ درصد اعلام کرد و گفت: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در صنوف و اماکن نیز ۷۷.۸۹  درصد است.

لاری ادامه داد: درمورد استفاده از ماسک بیشترین آن با ۸۹ درصد مربوط به چرداول و کمتر آن با ۵۸ درصد مربوط به ملکشاهی است. کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی نیز مربوط به ایوان با ۵۷.۷ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: امیدوارم با همراهی ایلامی های عزیز با رعایت توصیه های بهداشتی ضمن تداوم روند نزولی در موارد ابتلا و .. شاهد خروج این استان از وضعیت هشدار باشیم. 

عید غدیر را مجازی تبریک بگویید

وی با اشاره به فرارسیدن ایام عیدغدیر نیز گفت: یکی از آداب عید غدیر صله رحم است اما باتوجه به شیوع کووید ۱۹ و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی از عزیزان می خواهیم از طریق شبکه های مجازی این کار را انجام دهند. 

لاری ادامه داد: یک ماه است که کمپین من ماسک میزنم آغاز شده است و در این مدت شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری و فوت در کشور هستیم. با ادامه این روند درهفته های آتی شاهد روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در کشور خواهیم بود.