تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹

عباس دهقان*: تا به امروز یکی از گلایه‌های بازار نامشخص بودن زمان بازگشایی نمادهایی بود که به منظور تعدیل پیش بینی سود یا برگزاری مجامع متوقف می‌شد.

گرچه این بازگشایی‌ها به ویژه در بخش توقف نمادها به منظور برگزاری مجامع در ماه های اخیر در سنجش با گذشته از سرعت به مراتب بهتری برخوردار شده است، اما هنوز از قاعده قابل محاسبه ای پیروی نمی کند.

اما آنچه روز شنبه در خصوص نماد فولاد خراسان و باما اتفاق افتاد ، زمان توقف نمادها را نیز با ابهام مواجه می کند.

این نمادها که مقرر بود در ۱۹ خرداد مجمع سالانه خود را برگزار کنند، بنا بر فرآیند مدیریت بازار باید در پایان معاملات روز شنبه ۱۱ خرداد یعنی ۲ روز معاملاتی قبل از مجمع سالانه، متوقف می‌شدند. 

حدود ساعت ۱۲ و پس از آنکه حدود ۴ میلیون سهم فولاد خراسان معامله شده بود، اداره ناشران بورس با صدور اطلاعیه ای زمان برگزاری مجمع عمومی سالانه فولاد خراسان را ۱۳ تیر اعلام کرد و در اطلاعیه‌ای مشابه اعلام کرد مجمع سالانه باما  به بعد موکول شده است.

اداره نظارت بر ناشران بورس مدعی است : در صورتی که شرکت‌ها ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه خود، صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی شده  را  رسما به بازار اعلام نکنند از آنها خواسته خواهد شد که زمان مجمع را تا حاصل شدن چنین خواسته ای به تعویق بیندازند.

این امر که شرکت ها بدون توانایی در رعایت چنین شرطی اقدام به آگهی زمان برگزاری مجمع کنند و اداره نظارت بر ناشران بورس نیز آن اطلاعیه را منتشرکند و سپس مدیریت بازار نیز بر این اساس، آن را اعلام کند، قطع به یقین زیبنده بازار رو به تکامل ما نخواهد بود.

۲ ‌پیشنهاد می‌تواند این امر را شفاف کند و حجت را بر فعالان بازار تمام کند: اولا، اداره نظارت بر ناشران بورس این امر را به روشنی در قالب اطلاعیه ای ارائه دهد.

ثانیا، مدیریت بازار نیز در گزارش روزانه خود که نام نمادهای متوقف در روز بعد را اعلام کند و این جمله را قید کند که این امر در صورتی است که شرکت صورت‌های مالی خود را به بازار اعلام کند.

*رئیس هیات مدیره کارگزاری کارآمد