تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹

چند وقتی است که با عبور از کنار پارک‌ها و مراکز خرید بوی بلال کباب شده روی زغال به مشام می‌رسد و کمتر کسی می تواند در مقابل وسوسه خرید آن مقاومت کند.

بلال‌های آلوده

البته خیلی‌ها ترجیح می‌دهند بلال را خریداری کرده  و در منزل سرخ کنند اما گاهی هم هوس خوردن بلال در پارک، کوچک تر‌ها و حتی بزرگ تر ها را وسوسه می‌کند.

این در حالی است که معمولا شیوه سرخ شدن و در آب نمک خواباندن بلال‌ها بهداشتی نیست و می‌تواند موجب مسمومیت شود.

بلال فروش‌ها برای جلو انداختن کار معمولا تعدادی بلال پوست کنده آماده می کنند و این بلال‌ها در تماس مستقیم با هوای آزاد روی زیر‌انداز یا سطلی که کنار پیاده‌رو گذاشته شده، قرار داده می شوند.

علاوه بر این سطلی که مخصوص آب نمک است نیز به اندازه‌ای آلوده  است که با یک نگاه به آن رغبت بلال خوردن از بین می‌رود.

هر چند بهترین و مطمئن‌ترین راه، خوردن بلال‌های خانگی است اما اگر هوس بلال خریدن از بلالی‌ها به سرتان زد، خودتان بلال را پوست بکنید و از بلال‌فروش بخواهید بلالتان را در آب نمک فرو نبرد. به جای این کار می‌توان مقداری نمک روی بلال پاشید که بهداشتی‌تر است.

بزرگراه خاموش با حاشیه روشن

در حالی که موضوع قطع یا جیره‌بندی برق روز به روز جدی‌تر می‌شود و شهروندان به صرفه‌جویی هرچه بیشتر در مصرف برق تشویق می‌شوند، تناقضات بیشتری در شهر‌ها مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال اداره برق در برخی از ساعات پر تردد شب ناچار می‌شود  چراغ‌های بزرگراه‌ها را خاموش کند اما در حالی که رانندگان در تاریکی بزرگراه  در حال رانندگی هستند از کنار  ساختمان‌هایی عبور می‌کنند که غرق در نور و روشنایی هستند.

به عبارتی دیگر  تابلوهای بسیاری  از ادارات، شرکت‌ها و بانک‌ها در تمام طول شب روشن است که این روشنایی مصداق بارز  به هدر دادن برق آن هم در دل  ظلمات بزرگراه است. با توجه به کمبود شدید برق آیا روشن بودن این تابلوهای پر مصرف در تمام طول شب ضروری است؟

عابربانک تستی

نحوه کار برخی شهروندان با عابربانک‌ها شبیه به پشت‌کنکوری‌هایی است که در مقابل سؤالات سخت کنکور قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند باید کدام گزینه را انتخاب کنند.

در چند سال گذشته خدمات عابربانک‌ها گسترش یافته و علاوه بر پرداخت وجه، انتقال وجه، پرداخت قبض‌های گوناگون و این اواخر شارژ سیم‌کارت‌های اپراتور‌های مختلف نیز به آن اضافه شده است.

به دنبال این موضوع تعداد شهروندان به اصطلاح پشت کنکوری نیز بیشتر شده و می‌توان سردرگمی آنها پشت نمایشگر عابربانک‌ها را به دفعات مشاهده کرد.

با توجه به اینکه معضل یاد شده گاهی صفوف به هم فشرده عابربانک‌ها را طولانی‌تر می‌کند، شاید بهتر باشد در کنار نمایشگر عابربانک، راهنمایی برای شهروندان سردرگم نصب شود.

برای نمونه تعدادی از بانک‌ها یکدیگر را پشتیبانی نمی‌کنند و این نکته را اغلب مراجعان عابربانک‌ها نمی‌دانند.

خط ترمز

هوا گرم‌تر شده و برخی نقاط خیابان‌های شهرها در برابر رفت و آمد خودرو‌های سنگین یا ریختن گازوئیل و بنزین آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

نبود توجه لازم به این موارد باعث شده هر از گاهی یک یا چند چاله در کوچه‌ها و خیابان‌ها مشاهده شود.

از سوی دیگر با اینکه موضوع چاله‌هایی که در اغلب خیابان‌ها جا خوش کرده‌اند در فهرست سوژه‌های کلیشه‌ای و تکراری مشکلات شهری قرار گرفته اما به نظر می‌رسد کمتر کسی به تبعات سوء گوناگون آنها شامل ترمز‌های خطرناک راننده‌ها، پرداخته باشد.

در اغلب خیابان‌های شهرها پشت این سرعت‌گیر‌های بی‌قواره-چاله‌های عمیق- انبوهی از خط‌ ترمز‌های خودرو‌ها وجود دارد.

خطوط ممتد سیاه‌ رنگ شاهدی بر این مدعاست که هر راننده‌ای با دیدن یک چاله‌ عمیق یا ترمز می‌زند یا اینکه به اصطلاح با چند حرکت مارپیچ سعی می‌کند خود را از مهلکه نجات دهد.