نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که هنگامی که موضوع پیشگیری از انتشار کروناویروس در محیط مطرح است، همه ماسک‌ها کارآمدی یکسانی ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی پژوهشگران دانشگاه دوک در آمریکا شیوه‌ای برای آزمایش کردن انواع ماسک‌ها ابداع کردند تا دریابند کدام نوع ماسک تاثیربخشی بهتری در جلوگیری از  وارد شدن قطرک‌های تنفسی خارج شده از دهان‌های افراد به هوا دارد و در نتیجه در پیشگیری از انتشار کروناویروس جدید کارآمدتر است.

یک شعاع لیزر بوسیله یک عدسی استوانه‌ای گسترش عمودی پیدا می‌کند و از طریق شکاف‌ها به درون جعبه وارد می‌شود. دوربین در عقب جعبه قرار دارد، سوراخی در جعبه وجود دارد که فرد در جلوی آن حرف می‌زند. تصویر گوشه چپ پایین پخش شدن ذرات آب بیرون آمده از یک بطری اسپری را درون جعبه که بخش جلویی آن برداشته شده است، نشان می‌دهد.

این پژوهشگران برای بررسی کارآیی ماسک‌های گوناگون دستگاهی ساده متشکل از یک جعبه سیاه، یک کانون لیزر، یک عدسی و دوربین تلفن همراه ساختند.

این دانشمندان نشان دادند حتی هنگامی که افراد صحبت می‌کنند، قطرک‌های ریزی از دهانشان به بیرون پرتاب می‌کنند، بنابراین کروناویروس می‌تواند با فقط حرف زدن بدون سرفه یا عطسه کردن انتشار پیدا کند. همچنین این بررسی نشان داد برخی از ماسک‌های صورت کارآمدی بسیار بیشتر در جلوگیری از خروج ذرات خارج شده از دهان دارند.

این پژوهشگران ۱۴ نوع ماسک رایج از جمله ماسک‌های N95 را که کاملا روی صورت می‌چسبند و کارکنان پزشکی از آن استفاده می‌کنند، آزمایش کردند. ابتدا آزمایش هنگامی که فرد بدون پوشیدن ماسک صحبت می‌کرد، انجام می‌شدو بعد فرد ماسک به صورت می‌زد و دوباره صحبت می‌کرد. هر ماسک برای ۱۰ بار  آزمایش شدند.

این بررسی نشان داد ماسک‌ها N95 بدون سوپاپ و در رده بعدی ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های پلی‌پروپیلنی سه‌لایه بهترین کارآیی از این لحاظ را دارند.

به گفته این پژوهشگران ماسک‌های کتانی دوخته شده در خانه نیز مقدار زیادی از قطرک‌های پرتاب شده در حین صحبت کردن معمولی را متوقف می‌کنند. اما دورگردنی و شال گردن، ماسک‌های بافتنی و ..نمی‌توانند از پاشیده شدن ذرات بزاق در هوا جلوگیری کنند.

این پژوهشگران می‌گویند این نتایج مقدماتی است و لازم است بررسی بیشتری درباره انواع گوناگون ماسک، اشکال گوناگون صحبت کردن و اشکال متفاوت به صورت زدن ماسک‌ها انجام شود.

به نظر این پژوهشگران هنگامی که شرکت‌ها ماسک در اختیار کارکنانشان قرار می‌دهند، باید آزمایش‌های مشابهی را برای ارزیابی کارآیی آنها انجام دهند.

دکتر اریک وستمن، استادیار پزشکی در دانشگاه دوک گفت: «اگر همه ماسک بزنند، می‌توانیم از انتشار تا ۹۹ درصد این قطرک‌ها به افراد دیگر شویم. در غیاب واکسن یا داروهای ضد ویروسی، ماسک زدن یک راه ثابت‌شده برای حفاظت از دیگران و نیز خودتان است.»

یافته‌های این پژوهش در ژورنال Science Advances منتشر شده است.