وزارت بهداشت روسیه از نخستین واکسن کرونا در جهان رونمایی کرد و نام آن را به یاد نخستین ماهواره فضاپیمای جهان و رقابت فضایی دوران جنگ سرد «اسیوتنیک پنج» گذاشت.

به گزارش همشهری آنلاین، مقام‌های ارشد صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه وابسنه به صندوق ثروت ملی اعلام کردند واکسن کرونا که در موسسه دولتی گالایل تولید شده با نام تجاری اسپوتنیک پنچ در بازارهای خارجی عرضه می‌شود تا یادآور پیروزی روسیه در رقابت فضایی دوران جنگ سرد باشد.

گفته می‌شود تا امروز ۲۰ کشور برای حدود یک میلیارد دز واکسن کرونا به روسیه سفارش داده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد واکسن روس‌ها هنوز مرحله سوم کارآزمایی بالینی را به شکل کامل پشت سر نگذاشته و نتایج آزمایش‌ها هم در فصلنامه‌های معتبر علمی و پزشکی جهان منتشر نشده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه امروز خبر برنده شدن کشورش را در رقابت برای تولید نخستین واکسن کرونا در جهان اعلام کرد و مدعی شد یکی از دخترانش این واکسن را دریافت کرده است.

واکسن اسپوتنیک پنج با نام لاتین Sputnik V را می‌توان اسپوتنیک پیروزی هم دانست که به معنی برتری روسیه در رقابت جهانی ساختن واکسن کروناست.