رهبر کره شمالی از ترس انتقال ویروس کرونا دریافت هر گونه کمک خارجی را برای آسیب‌دیدگان سیل‌های اخیر و قربانیان کووید-۱۹ رد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، کیم جونگ-اون روز پنجشنبه در نشست حزب حاکم اعلام کرد کشورش همزمان با دو بحران سیل‌های ویرانگر و کرونا مبارزه می‌کند اما برای اینکه جلوی ورود ویروس را به مرزهای کره شمالی بگیرد، نمی‌تواند کمک‌های خارجی و بین‌المللی را بپذیرد. او در عین حال با تمام خانواده‌هایی که خانه‌ها و عزیزان خود را در سیل‌های اخیر از دست داده‌اند، ابراز همدردی کرد.

کیم جونگ-اون گفت: «در این وضعیت که با پراکنده شدن ویروس بدخیم در سراسر جهان بدتر هم شده، عقل حکم می‌کند نه‌تنها اجازه ورود به کمک‌های خارجی ندهیم، بلکه مرزها را محکم‌تر ببندیم و اقدام‌های پیشگیرانه انجام دهیم.» اوضاع اقتصاد کره شمالی پیش از رسیدن ویروس و راه افتادن سیل هم تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل بسیار بحرانی شده بود و شیوع کرونا باعث شده ورود نیازهای ابتدایی از چین (مهم‌ترین شریک تجاری پیونگ‌یانگ) بیش از پیش کاهش یابد.

کره شمالی که از ماه ژانویه مرزهای خود را بسته و دیپلمات‌های مقیم پیونگ‌یانگ را برای مدتی نامعلوم به خارج منتقل کرده بود، دو هفته پیش با مشاهده نخستین مورد مبتلا به کووید-۱۹ یکی از شهرهای مرزی خود را قرنطینه کرد. گرچه این قرنطینه روز جمعه با تایید منابع دانشگاهی و پزشکی و سازمان‌های حرفه‌ای ضدشیوع برداشته شد و شرایط به حال عادی بازگشت. گفته می‌شود امسال زندگی دست‌کم ۶۰ درصد مردم کره شمالی تحت تاثیر کاهش منابع غذایی به دلیل شیوع کرونا و جاری شدن سیل قرار خواهد گرفت.

رهبر کره شمالی در نشست سران حزب حاکم چند تغییر اساسی و معنادار هم در بدنه دولت به وجود آورد. بر این اساس، کیم جائه-ریونگ که نخست‌وزیر و مسئول اقتصاد دولت پیونگ‌یانگ بود جای خود را به کیم توک-هون، از اعضای ارشد حزب کارگر داد. نخست‌وزیر پیشین هم به سمتی بالاتر در حزب حاکم منصوب شد. تغییر دیگر دادن سمتی بالا به ری پیونگ-چول، مسئول توسعه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی در کمیته مرکزی حزب بود.