به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، مهندس صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در تشریح ویژگیهای فنی پروژه احداث بلوار استادمعین جنوبی، گفت: خیابان کامل معبری است که در آن برای تمام موارد بهرهبرداری از قبیل جمعآوری و هدایت آبهای سطحی، برخورداری از مسیرهای مجزای کندرو و تندرو، مسیر دوچرخهسواری و مسیر پیادهراه چارهاندیشی شده باشد و ادامه جنوبی بلوار استادمعین از تمامی این ویژگیها برخوردار است.
وی با بیان آنکه شهروندان ساکن در محلات سی متری جی و استاد معین بیش از ۶۰ سال منتظر گشایش این معبر بودند تا به این ترتیب از بنبست ترافیکی خارج شوند، یادآور شد: از این پس ساکنان این محلات که با بنبستی به نام پادگان جی مواجه بودند، میتوانند با استفاده از بلوار استاد معین جنوبی از میانه این پادگان عبور کنند و به شمالیترین نقطه بلوار استاد معین و بزرگراه شیخ فضلالله نوری دسترسی پیدا کنند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با یادآوری اینکه پروژه احداث بلوار استاد معین جنوبی از سال ۱۳۹۳ آغاز اما پس از مدت کوتاهی متوقف شد، لزوم نهایی شدن توافقات با ارتش به عنوان مالک اصلی پادگان جی را دلیل عمده توقف عملیات اجرایی ذکر کرد و گفت: از سال ۱۳۹۷ اجرای پروژه از سر گرفته شد و همزمان با ارتش جمهوری اسلامی توافق شد تا عملیات عمرانی در فضای داخلی پادگان ادامه پیدا کند و دیوارها پس از قطعی شدن توافقات، برداشته شود. سرانجام توافقات لازم با ارتش به مرحله نهایی رسید و طی هفتهای که گذشت، بلوار استاد معین جنوبی وارد مسیرهای شریانی منطقه ۹ شد.
وی افزود: یکی از نکات مهم ساخت بلوار استاد معین جنوبی، اجرای این معبر با رویکردی نوین است و دلیل آن هم وجود بافت متراکم در مناطق ۹ و ۱۰ و کمبود پارک و فضای سبز است. ۷ ماه قبل بود که پروژه زیرگذر استاد معین به صورت یکطرفه افتتاح شد چراکه برای دوطرفه شدن آن باید مجموعهای از تمهیدات در بخش جنوبی خیابان دیده میشد. در نهایت با بهرهبرداری از این خیابان ۸۷۵ متری، ملاحظات مورد نظر تکمیل شده و همزمان با بهرهبرداری از آن، زیرگذر استاد معین نیز دوطرفه شد.
صفا صبوری دیلمی در تشریح برخی جزئیات فنی این معبر ۸۷۵ متری با عرض ۴۵ متر، گفت: تلاش شد تا این خیابان یک خیابان کامل باشد؛ یعنی به جای یک پیادهراه کوچک و باریک، پیادهراهی عریض داشته باشد و در کنار آن، مسیر دوچرخه و مبلمان شهری کاملی دیده شده باشد. امروز در دو طرف بلوار استاد معین جنوبی در مجموع چهار خط فضای سبز کاشته شده است که این خیابان را طی ۱۰ سال آینده به یکی از زیباترین معابر شهر تهران مبدل خواهد کرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان آنکه در کنار بلوار استاد معین جنوبی دو خط دوچرخهسواری به طول ۱.۹ کیلومتر ساخته شده و به موضوع نورپردازی و مناسبسازی برای گذر شهروندان کمتوان جسمی نیز توجه شده است، افزود: تا این لحظه ۸۰ درصد از ایدههایی که باید برای اجرای یک خیابان کامل مدنظر قرار گیرد، در بلوار استاد معین جنوبی به اجرا درآمده است. بنابراین اقدامات اندکی باقی مانده است تا بتوانیم ادعا کنیم که یک خیابان کامل در منطقه ۹ ساخته شده است.
مهندس صبوری با تاکید بر اینکه بلوار استاد معین جنوبی به گونهای طراحی شده است که امکان ۱.۹ کیلومتر پیادهروی بدون هیچ مشکل امنیتی و ترافیکی را برای شهروندان فراهم میکند، احداث این معبر را نقطه عطف تغییر نگرش در احداث معابر دانست؛ رویکردی که تلاش میکند فضای خیابان به طور عادلانه بین ماشین و عابر پیاده تقسیم شود زیرا طی صد سال اخیر هرگاه خیابانی ساختهایم، نگاهمان به افزایش سرعت خودرو و تعداد خودروها بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهسازی ۵۰۰ کیلومتر از پیادهراههای تهران اشاره کرد و گفت: در ۱۵۰ کیلومتر این پیادهراهها، تجهیز کارگاه انجام شده و تلاش میکنیم عملیات بهسازی به سرعت انجام شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به تصمیم مدیریت شهری برای ادامه مسیر دوچرخه بخش جنوبی بلوار استاد معین تا شمالیترین نقطه بلوار و اتصال به میدان شهید تیموری، از برنامهریزی به منظور ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در زیرگذر استاد معین خبر داد و گفت: از نکاتی که در زیرگذر استاد معین حائز اهمیت بوده، این است که ما در این زیرگذر یک مسیر به عرض ۳ متر درنظر گرفتهایم که قرار است برای پیادهراه استفاده شود. این بخش با شیشه از بخش سوارهرو جدا میشود و به لحاظ تهویه نیز مناسب و مطلوب خواهد بود.
وی با شاره به نقطه نظر وزارت میراث فرهنگی در خصوص پل عابر پیاده روی خیابان آزادی در تقاطع بلوار استاد معین که سبب برهم خوردن منظر میدان آزادی شده است، گفت: از این رو تلاش میکنیم تا این پل جمع شود و عبور پیاده از عرض خیابان آزادی توسط زیرگذر انجام گیرد؛ زیرگذری که قابلیت دسترسی به ایستگاه بیآرتی میانه خیابان آزادی را نیز داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یکی دیگر از اقدامات در دست انجام در خیابان استاد معین را موضوع قرار دادن چراغهای مخصوص عابر پیاده عنوان کرد و گفت: امروز در دنیا از مدل ساخت پلهای عابر پیاده عبور کرده و به این نتیجه رسیدهاند که باید فرهنگ عبور از عرض خیابان را افزایش داد و با استفاده از چراغهای مخصوص عابر پیاده، سرعت خودروها را پائین آورده و اجازه تردد به عابر پیاده داد.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه ساخت این قطعه از خیابان استاد معین چه میزان هزینهای برای شهرداری تهران داشته است، گفت: هنوز صورت وضعیت قطعی قراردادها به دست ما نرسیده است، اما رفع معارضات ملکی و ساخت خیابان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه در پی داشته است.
صبوری دیلمی در پاسخ به این سؤال که گشایش بلوار استاد معین جنوبی و افزایش احتمالی ترافیک چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی ساکنان خواهد داشت، گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ساخت این خیابان و رفع بنبست خواست خود شهروندان بوده است و شهرداری تهران به خواست شهروندان پاسخ داده است. هر گشایش ترافیکی به طور طبیعی در دو هفته تا ۳۰ روز اول، ایجاد سردرگمی و تشویش میکند اما حتماً بعد از آن به اصلاح روند ترافیکی منطقه کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، اگرچه عرض این خیابان به ۴۵ متر میرسد اما کارکرد آن بیشتر محلی است و باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در محلات همجوار خواهد شد.
به گفته مهندس صبوری، پیش از این وقتی ساکنان منطقه شمالی بلوار استاد معین قصد رسیدن به منطقه جنوبی آن را داشتند یا بالعکس وقتی میخواستند از جنوب استاد معین به شمالیترین نقطه آن بروند، باید در مجموعهای از رینگهای فرامنطقهای نظیر بزرگراههای یادگار امام(ره) و آیتالله سعیدی تردد میکردند که هم مصرف سوخت و هم اتلاف وقت را به همراه داشت. اما امروز این دسترسی ایجاد شده است تا ترددهای شمالی- جنوبی شهروندان بدون اتلاف انرژی و وقت انجام شود. کما اینکه مقرر شده است در ابتدا و انتهای این خیابان، محل استقرار پلیس راهور و پلیس انتظامی نیز دیده شود تا حتی امنیت خیابان در شبهنگام هم برای تردد عابران حفظ شود.