معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اهمیت تامین سلامت دانش‌آموزان و معلمان در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ درباره نحوه آموزش دانش‌آموزان توضیحاتی داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های خاصی وجود دارد به همین دلیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که در شیوه‌های بازگشایی انعطاف لازم وجود داشته باشد تا دغدغه خانواده‌ها و فرهنگیان کاهش یابد.

محمدزاده با اشاره به تجربه سال گذشته آموزش و پرورش در خصوص آموزش از راه تلویزیون و فضای مجازی افزود: برای سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ سه سناریو تعریف شده است که در سناریو نخست اگر همه مناطق سفید اعلام شود، کلاس‌های درس به صورت حضوری همانند سال‌های گذشته تشکیل می‌شوند.

وی توضیح داد: اما اگر وضعیت زرد و در مرحله هشدار قرار گرفت ۵۰ درصد از فعالیت‌ها در قالب فضای مجازی و شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) انجام می‌شود و ۵۰ درصد نیز به صورت حضوری است به این معنی که اگر تراکم کلاسی ۳۰دانش‌آموز بود ۱۵نفر در روزهای فرد و ۱۵ نفر در روزهای زوج در کلاس‌های درس حضور می‌یابند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: همچنین در خصوص استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند نیز کلاس‌ها کاملا به صورت غیرحضوری و از طریق تلویزیون و شبکه شاد پیگیری می‌شود.

به گفته محمدزاده، براین اساس حداکثر آموزش برای دانش‌آموزان اول ابتدایی ۳۰ دقیقه، پایه دوم تا ششم ۳۰ دقیقه و برای پایه اول و دوم متوسطه نیز ۳۵ دقیقه تعیین شده است.

وی با بیان این‌که سلامت دانش‌آموزان و معلمان مهم‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰است، افزود: اقدام‌های لازم برای آغاز سال تحصیلی از ۱۵شهریورماه فراهم شده است و در همین زمینه تلاش شده است محیطی امن برای دانش‌آموزان و معلمان فراهم شود.

رئیس نهضت سوادآموزی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که با استفاده از توان خیران و اعتبارات داخلی و سایر نهادها بتوانیم امکانات سخت‌افزاری لازم شامل گوشی هوشمند و تبلت آموزشی برای دانش‌آموزان فراهم شود.

وی توضیح داد: شروع سال تحصیلی با نشاط، امید و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش است و تلاش می‌شود سال تحصیلی پیش رو با کمترین دغدغه آغاز شود.

محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های نهضت سوادآموزی گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۱۵۰هزار دانشجو در کشور وجود داشت، اما امروز با توجه به توسعه‌ای که در بخش آموزش عالی صورت گرفت چهار میلیون دانشجو در کشور وجود دارد.

این مقام مسئول افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ دانشمندی از ایران عضو یک درصد دانشمندان برتر دنیا نبودند، اما امروز ۲۰۰ دانشمند ایرانی جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند و این بیانگر توسعه علم در ایران اسلامی است.

وی در خصوص فعالیت‌های نهضت سوادآموزی گفت: براساس سرشماری سال ۵۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تنها ۴۸.۸ درصد مردم ایران باسواد بودند اما با تلاش‌های صورت‌گرفته براساس سرشماری سال ۹۵، این رقم به ۹۴.۷ درصد باسواد افزایش یافته است و تا پایان سال ۹۸ برآورد می‌شود این رقم به ۹۶ درصد افزایش یابد.

رئیس نهضت سوادآموزی افزود: در این میان شاخص باسوادی زنان در پیش از انقلاب ۳۵.۳ درصد و با فعالیت‌های انجام‌شده براساس سرشماری سال ۹۵، این شاخص در جامعه زنان به ۹۳.۴ و تا پایان سال ۹۸ به ۹۵ درصد ارتقا یافته است.

محمدزاده در خصوص نرخ باسوادی در جمعیت روستایی نیز توضیح داد: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها ۳۳.۵ درصد باسواد بودند، اما امروز با همت نظام جمهوری اسلامی شاخص باسوادی در جامعه روستایی به ۸۹.۵ درصد و تا سال ۹۸ این شاخص به ۹۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، وجود جمعیت بسیار محدود بی‌سواد در کشور زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و باسواد کردن همه افراد کم‌سواد و پیشگیری از بازگشت بی‌سوادی از برنامه‌های این نهاد است.

وی گفت: وظیفه نهضت سوادآموزی تنها باسواد کردن افراد بی‌سواد صرف نیست، بلکه براساس دغدغه رهبر معظم انقلاب باید افراد کم‌سواد هم زیر پوشش برنامه‌های نهضت سوادآموزی قرار گیرند.

محمدزاده افزود: بر این اساس ۵۰ درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی معطوف به تثبیت و تحکیم سواد و ۵۰ درصد از فعالیت‌ها نیز فقط برای افراد بی‌سواد طراحی شده است.

رئیس نهضت سوادآموزی یادآور شد: یکی از سیاست‌های این نهاد مدرسه‌محور کردن حوزه سوادآموزی است و تلاش می‌شود از مدیران و معلمان رسمی آموزش و پرورش در کنار فعالیت‌هایی که دارند به کار سوادآموزی نیز بپردازند.
 

برچسب‌ها