همشهری آنلاین: اجساد 51 نفر که گمان می‌رود قربانیان جنایات دولت نازی آلمان باشند به تازگی در آلمان پیدا شده است.

به گزارش رویترز این جساد متعلق به 22 کودک و 29 بزرگسال هستند. مسئولان محلی پنج‌شنبه 5 اکتبر اعلام کردند اسکلت این افراد را در گورستان یک کلیسای کاتولیک در روستای مندن بارگ کشف کرده‌اند. دادستان ایالتی اولریش ماخ در این باره به رویترز گفت:ما گمان میکنیم این اجساد قربانیان رژیم نازی باشند.
اسکلت‌های لاغر کودکان بدون کفن در داخل گور گذاشته شده است و سه تن از آنها داری معلولیت جسمی هستند.

در کنار این گور دسته جمعی بنای یادبودی برای قربانیان بمباران جنگ جهانی دوم وجود دارد. مسئولان فعلی به همین خاطر فکر می‌کنند این اجساد احتمالا قربانیانی هستند که دانسته یا ندانسته توسط مسئولان قبلی به اشتباه نشانه‌گذاری نشده‌اند.

در دوران حکومت دوازده ساله هیتلر بر آلمان افرادی که معلولیت ذهنی و جسمی داشتند در برنامه‌ای به نام "پاکسازی" با سم کشته می‌شدند. رژیم نازی با این کار می‌خواست ژن‌هایی را که یه تشخیص آنها نامناسب بود  از "نژاد برتر" پاک کند.

سکوت تلخ
تئو استرمان مورخ کلیسای محلی که به دادستان برای یافتن این این گور کمک کرده است در این مورد به تلویزیون WDR گفت که ساکنان محلی این روستا سال‌ها می‌دانستند که در حدود 200 جسد در این کلیسا دفن شده‌اند اما در مورد آن سکوت اختیار می‌کردند.
استرمان در این مورد گفت: در مراسم یادبود قربانیان جنگ حهانی دوم که در سال 2000 برگزار شد یک زن چیزی به من گفت که توجه مرا به خود جلب کرد. او به من گفت که اجساد یکی از کلینیک‌های اطراف این روستا به این‌جا منتقل می‌شدند. در این کلینیک همان طور که امروز همه می‌دانند "قتل از روی ترحم"  آموزش داده می‌شده است.
دفتر دادستان با کشف این گور دسته جمعی به دنبال شواهد و اسناد مربوط به آن دوره است. ماس - دادستان محلی - می‌گوید یک کشیش سابق کلیسا یک بار به او گفته است که در طول جنگ جهانی دوم گاری‌هایی را دیده که اجسادی را به اینجا می‌آورده‌اند.

ماس می‌خواهد تحقیق کند که آیا ین اجساد از یکی از کلینیک‌های نازی‌ها در اطراف روستا به این‌جا منتقل شده‌اند یا نه. این کلینیک‌ها توسط کارل براندت - پزشک معروف رژیم نازی - اداره می‌شد و مسئول کشتن افراد ناتوان بود. البته بنا به گفته دادستانی 61 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، تشخیص اثرات سم بر روی اسکلت‌های یافته شده آسان نیست.
قرار است پس از پایان تحقیقات دادستان، اجساد یافت شده در یک مراسم یادبود و با ادای احترام دوباره به خاک سپرده شوند.