به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وحید مجیدی چهارشنبه ۲۹ مرداد در مانور سایبری بیمه سلامت که با شرکت ۸ استان به طور همزمان شروع شد، افزود: ارزیابی توان مشمولان بیمه سلامت در کمتر از ۲۴ ساعت، بیمه کردن حدود ۴۸ هزار نفر و پوشش دادن داروهای مورد استفاده در بیماری کرونا از جمله اقدامات بیمه سلامت آذربایجان شرقی از زمان شیوع کرونا تاکنون است.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به مهمترین اقدامات انجامشده از زمان شیوع کرونا تاکنون اظهار کرد: ارزیابی وسع متقاضیان بیمه رایگان بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز زمان لازم دارد. در بیمار کرونایی دوره بستری برخی افراد ۶ تا ۱۴ روز و حتی کوتاهتر از زمان ارزیابی وسع بود. در نتیجه حمایت و صیانت مالی نصیب او نمیشد. از طرفی، بیمار خود را قبل از بیماری بیمه نکرده بود. پس ما باید بین شرایط خاص کشور (اپیدمی کووید-۱۹) و قوانین و خط قرمز بیمه راهی انتخاب میکردیم.
وی افزود: ما با اتخاذ تمهیداتی ویژه در کوتاه کردن زمان، ارزیابی وسع فرد مورد نظر و با کمک وزارت رفاه (رساندن آن به یک روز) شرایط خاص را انتخاب کردیم. برای این مهم راهکار قانونی هم پیدا کردیم. مواردی از این دست را مشابه مصادیق اورژانس تلقی کردیم. لذا هر فردی که روی تخت بیمارستان تشخیص کرونا داده میشد روی تخت بیمارستان بیمه میشد. با این کار خط قرمز سازمان در بیمه کردن افراد از بین نرفت، بلکه زمان ارزیابی وسع تغییر پیدا کرد.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از دیگر اقدامات سازمان در زمان شیوع کرونا را پوشش دادن داروهای مورد استفاده برای این بیماری ذکر کرد و گفت: علاوه بر خدمات مورد نیاز در تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سیتی اسکن، سی.بی.سی، پی.سی.آر و آی.سی.یو، پرداخت ۹۰ درصد هزینهها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینهها آزمایشگاهی، برداشتن برخی گایدلاینهای مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها (به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای سیتی اسکن ۱۸۰ روز است، اما نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیتها را حذف کنیم)، از جمله اقدامات سازمان برای کاهش آلام شهروندان و مشارکت در تسریع ریشهکنی این بیماری است.
مجیدی خاطرنشان کرد: ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل به شورای عالی بیمه با صرف هزینه بسیار پایینتر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان، ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمهای مراقبت در منزل بیماران نیازمند به آی.سی.یو در چارچوب گایدلاینها و استانداردها از دیگر اقدامات است.
وی اظهار کرد: از فواید این کار میتوان به کم شدن هزینههای بستری، آزاد شدن تختهای آی.سی.یو و بالا بردن ظرفیت بیمارستانها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار نام برد.
مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی از تمدید اعتبار دفترچه بیمه در دو نوبت تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۹، راهاندازی نسخه الکترونیکی،اجباری شدن استحقاقسنجی به معنای احراز هویت با کد ملی از ابتدای تیرماه، حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مرداد سال جاری در بخش سرپایی، استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی، تمدید زمان پروتکلهای مرتبط با داروهای پروندهای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا و اعمال پروتکلهای بهداشتی برای کارمندان سازمان خبر داد.
مجیدی از فعال کردن سامانه پاسخگویی ۱۶۶۶ برای مشاورههای تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بخش بیمارستانی و همچنین آگاهی و آرامش دادن به آنها و کاهش استرس خبر داد و گفت: تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه برای راهنمایی دقیق مردم، نظارت نامحسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخدهی به مردم از دیگر اقدامات سازمان در دوران کرونایی است.
به گفته مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان شرقی، راهاندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان، ارسال پیامکهای آموزشی برای بیمهشدگان در روزهای نخست شیوع بیماری، و ساخت کلیپهای آموزشی و ارائه آن در رسانهها از جمله اقدامات سازمان است.
مجیدی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۸۰ میلیارد تومان از مطالبات موسسات تشخیصی-درمانی طرف قرارداد در راستای حمایت از حوزه سلامت پرداخت شده است.