معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از حذف سن خودرو از قانون خودروهای فرسوده با شکایت یک نفر خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعد از سال‌ها تلاش قانون هوای پاک در کشور تصویب شد اما فردی باعث شد که یکی از بندها و شاید هم یکی از مهم‌ترین بندهای آن که مربوط به سن خودرو است، حذف شود.

وی درباره این موضوع توضیح داد که فردی به دیوان عدالت شکایت کرد تا بتواند از خودروی خود استفاده کند چون گویا جزو خودروهای فرسوده با سن بالا بود و دیوان نیز حکم بر استفاده از آن داده و این حکم رفته به شورای نگهبان و آنها حکم را تایید کردند و در نهایت بند سن خودرو از قانون هوای پاک حذف شد. بنابراین ماده‌ای که شورای نگهبان قبلا آن را تایید کرده بود، خود هم آن را لغو کرد. شاید توجیه‌شان این بود که تا وقتی خودرویی می‌تواند حرکت کند باید از آن استفاده شود.

تجریشی تاکید کرد: اما با توجه به اینکه سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوا بسیار زیاد است، نامه‌ای به بخش حقوقی ریاست‌جمهوری نوشتیم. همچنین در حال هماهنگی با مجلس شورای اسلامی هستیم تا تکلیف سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل این دو قانون مشخص شود چون در قانون اول گفته شده که باید سن فرسودگی خودرو را مشخص کنیم و قانون دیگری گفته که چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو وجود ندارد. بنابراین منتظر هستیم تا به لحاظ حقوقی به ما جواب بدهند. همچنین نامه‌ای برای ریاست‌جمهوری نوشتیم تا بعدها به ما نگویند که چرا سن خودروها را مشخص نکردید در حالی که ما آن را در قانون هوای پاک مشخص کردیم اما این بند از قانون برداشته شد و به لحاظ عامه گفتند خودرویی که راه می‌رود می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا زمانی که از حرکت بایستد.

وی گفت: البته بعید می‌دانم که آن بند دیگر به قانون هوای پاک برگردد بنابراین باید برای خودروهای فرسوده راهکار دیگری اتخاذ کنیم تا کمترین آلودگی را داشته باشند. مثلا خودرویی که بعد از چند سال دارد تردد می کند - به جای یک سال به یک سال - هر ۶ ماه به معاینه فنی برود. از این رو در حال کارشناسی موضوع هستیم و منتظریم تعیین تکلیف شود و ما هم راهکار جایگزین ارائه دهیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سن فرسودگی خودرو را بسیاری از کشورها دارند و چنین بندی جزو قوانین مترقی است. البته برخی کشورها هم چیزی به عنوان سن فرسودگی خودرو ندارند. در بسیاری از کشورها معمولا هزینه نگهداری خودروهای قدیمی بسیار زیاد است و بانک‌ها نیز برای خرید خودرو نو وام می‌دهند. از این رو بسیاری از کشورهای پیشرفته از خودرویی که مدتی از آن استفاده شود دیگر استفاده نمی‌کنند. پس هم در فرهنگ آنها آمده و هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. البته فقط بحث محیط زیستی نیست، بلکه ایمنی هم مهم است.

وی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به فصول سرد سال هستیم، گفت: در پاییز و زمستان با پدیده اینورژن یا همان وارونگی دما مواجه می شویم که در بروز آن خودروهای فرسوده نقش بسزایی دارند. آخرین مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، نشان داد که به ازای هر یک واحد ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون، حدود ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا افزایش می‌یابد بنابراین در پاییز و زمستان اگر بخواهیم طرح ترافیک را هم برداریم و تردد خودروهای شخصی و وارونگی دما را هم داشته باشیم قطعا خیلی مشکل خواهیم داشت.

تجریشی افزود: اکنون ۹۵ درصد مینی‌بوس‌ها و ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده هستند که سهم خودروهای شخصی نیز ۱۰ درصد است. بنابراین داشتن بندی به عنوان تعیین سن خودرو در کاهش آلودگی هوا بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بخش دیگر این بند گفت: به لحاظ سرمایه‌گذاری نیز تعداد زیادی متضرر شدند چون عده‌ای با اعتماد به این قانون و بند آن با سرمایه‌گذاری‌های زیاد کارخانه‌های اسقاط ایجاد کرده‌اند و حالا که این بند از قانون حذف شده و اجرا نمی‌شود بسیار متضرر خواهند شد. اگر در زمان تصمیم‌گیری برای حذف این بند از قانون هوای پاک به همه ابعاد آن نگاه می‌شد شاید طور دیگری تصمیم‌گیری می‌شد. حتی در زمان حذف آن از سازمان محیط زیست نظر نخواستند و یکمرتبه نامه آن به سازمان آمد.