تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲

زهرا خدایی: با گذشت یک سال از ترک الیزه و سکوت گویایی که شیراک در پیش گرفته بود

رئیس‌جمهور اسبق فرانسه طی مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو از تاسیس موسسه‌ای با هدف گفت‌وگوی تمدن‌ها و گسترش ارتباطات فرهنگی به ریاست شخص وی در شهر پاریس خبر داد. وی اعلام کرد که علیرغم کناره‌گیری از قدرت قصد ندارد که از فرانسه و فرانسوی‌ها دوری کند.

شیراک که تا پیش از ترک الیزه نیز در خصوص ایجاد موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها خبر داده بود هدف خود را خدمت به فرانسوی‌ها اعلام نمود. او تصریح کرد: "دنیایی که در حال حاضر با چالش‌های فراوانی روبه‌روست همیشه تمایل داشتم که سهمی در حل معضلاتش داشته باشم و ایجاد این موسسه به عنوان ابزار تحقق آن، تلاش کوچکی است در راستای این هدف بزرگ."

او در پاسخ به این سئوال که اهداف و برنامه‌های موسسه چیست؟ اعلام کرد: "اهداف و برنامه‌های موسسه گسترده خواهد بود اما مسائلی که در اولویت قرار دارد :رفع معضل کمبود آب؛ کمبود دارو، مبارزه علیه جنگل‌زدایی و بیابان‌زدایی و همچنین تلاش در جهت حفظ فرهنگ و زبان‌هایی که در معرض تهدید قرار دارند" شیراک حمایت از بانک آفریقایی توسعه سنگال و مالی را برای رفع معضلات این دو کشور اولین اقدامات موسسه خود عنوان نمود. همچنین گفتنی است که این موسسه در کشور بنین نیز فعالیت‌های خود را در راستای دارورسانی و همچنین بهبود کیفیت محصولات دارویی آغاز خواهد کرد.

شیراک اعلام کرد که یکی از مهمترین اهداف موسسه وی حمایت از جنگل‌های رود گنکو، دومین جنگل در دنیاست. شیراک اعلام کرد که فعالیت‌های وی تنها محدود به حوزه آفریقا نخواهد بود بلکه کل دنیا را در برخواهد گرفت. او در خصوص سرمایه‌گذاری و هزینه‌های موسسه خبر داد: "این نهاد تنها با سرمایه‌های شخصی نخواهد بود بسیار از شرکت‌های بزرگ فرانسوی و همچنین شخصیت‌های برجسته در این پروسه مرا یاری خواهند کرد و این احتمال وجود دارد که کمک‌هایی نیز از سوی سایر کشورها دریافت کنیم. شیراک به زودی سفرهای خود را به سرزمین‌های آفریقایی آغاز خواهد کرد و همچنین در روز 12 ژوئن برای دریافت نشان افتخار از سوی ودیمتری مددودف به پاس تلاش‌ها و اقداماتش در راستای بهبود روابط میان فرانسه و روسیه به مسکو خواهد رفت. شیراک با اساسی خواندن معضل گرسنگی در دنیا خواستار اقدامات همه دولت‌ها شد.

او تصریح کرد: "حل معضل گرسنگی تنها بر عهده فائو نیست بلکه عزمی همه جانبه برای کاهش گرسنگی لازم است. شیراک در پاسخ به این سئوال که چه انتظاری از ریاست اتحادیه اروپا(فرانسه) در دور بعد دارید؟ پاسخ داد: "ریاست اتحادیه اروپا هیچگاه کار آسانی نبوده است. دادن اولویت به برخی از برنامه‌هایی که برای شرکای ما در اتحادیه مهم است مسئله‌ای مهم بوده و مطمئنم که فرانسه به عنوان رئیس اتحادیه اروپا وظایف خود را به خوبی انجام خواهد داد. شیراک که در خصوص اقدامات و سیاست‌های جانشینش مورد پرسش قرار گرفت اعلام کرد که قصد ندارد سارکوزی را نصیحت کند.

علیرغم اینکه سارکوزی در سخنرانی‌های خود از نقد و انتقاد سیاست‌های شیراک ابایی ندارد و حتی در یکی از مصاحبه‌های خود (در مراسم اولین سالگرد حضورش در الیزه) اعلام کرد: "شیراک 21 سال زمان صرف کرد تا رئیس‌جمهور شود اما من با یک ضربه این پس را تصاحب کردم" در این مصاحبه شیراک تلاش کرد تا موضعی بسیار محتاطانه در قبال سیاست‌های دولت در پیش گیرد. او در خصوص اصلاحات دولتی در حوزه آموزش با اعلام این نکته که برای موسسات آموزشی احترام زیادی قائل است غیرمستقیم اعلام کرد که این دسته از موسسات می بایست کمتر تحت فشار قرار گیرند.

همشهری امارات به نقل از فیگارو