گروه کلاشنیکوف، تولیدکننده مشهور روسی اسلحه گونه جدیدی از تفنگ تهاجمی AK-12 را ساخته است که فشنگ‌های ۵.۶ میلی‌متر مورد استفاده در نیروهای نظامی ناتو به آن می‌خورد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری تاس گروه کلاشنیکوف در بیانیه‌ای در اینستاگرام نوشت: «تفنگ تهاجمی AK-۱۹ از فشنگ‌های با کالیبر ۵.۵۶ میلی‌متری ناتو استفاده می‌کند. طول لوله این تفنگ ۴۱.۵ سانتی‌متر و وزن آن ۳/۳۵۰ کیلوگرم است.»

این تفنگ تهاجمی جدید یک قنداق سبک‌وزن نوع تلسکوپی با ارگونومیک بهبودیافته، یک نشانه‌یاب جدید و یک شعله‌پوش شیار دار دارد که امکان نصب سریع صداخفه‌کن را می‌دهد.

این سلاح جدید در مرکز نمایش کلاشنیکوف  در پارک پاتریوت مسکو در جریان نمایشگاه بین‌المللی جنگ‌افزار «ارتش-۲۰۲۰» در ۲۳ تا ۲۹ اوت (۳تا ۸ شهریور) به نمایش درخواهد آمد.

کار برای ایجاد گونه‌های جدید سلاح‌های کوچک با کالیبرهای گوناگون فشنگ بر اساس پلتفرم‌های تاییدشده یک گرایش جهانی شده است.

قبلا در ماه اوت ۲۰۱۸، کلاشنیکوف تفنگ جدید AK--۳۰۸ را معرفی کرد که فشنگ‌های ۷.۶۲ در ۵۱ میلی‌متر- یعنی کالیبر استاندارد فشنگ‌ در ناتو- می‌خورد و بر اساس تفنگ AK-۱۰۳ طراحیی شده بود. این تفنگ تهاجمی جدید خشابی با ظرفیت ۲۰ فشنگ داشت،. وزن آن با خشاب خالی ۴.۳ کیلوگرم و طول کلی آن بین ۸۸ تا ۹۴ سانتی‌متر بود.