پیشرفت پروژه احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک که قرار است مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در محدوده بازار تهران را حل و امکان دسترسی آسان به ایستگاه مترو در ضلع شرقی و غربی بازار را فراهم کند، از نیمه رد شد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، چهارراه گلوبندک به دلیل نقطه اتصالی که به بازار تهران و ایستگاه متروی ۱۵ خرداد دارد، مستعد تمرکز جمعیت در این نقطه است. توقف تاکسی‌ها، جمعیتی که از خروجی‌های مترو به خیابان وارد می‌شود و دستفروشانی که در این چهارراه بساط می‌کنند، همه از عواملی هستند که بر ترافیک پیاده و سواره این چهارراه افزوده و احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک را ضروری‌تر می‌کنند.

پروژه احداث زیرگذر گلوبندک پس از تکمیل و بهره‌برداری، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد را از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل ساخته و در نتیجه مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در خیابان خیام و چهارراه گلوبندک را برطرف می‌کند. این معبر زیرزمینی در واقع یک زیرگذر پیاده شهری است و علاوه بر تسهیل تردد عابران پیاده، امکان دسترسی آسان به ایستگاه مترو در ضلع غربی بازار را فراهم می‌کند.

طرح احداث زیرگذر گلوبندک شامل ترازهای منهای یک و منهای ۲ است. تراز منهای یک تامین‌کننده دسترسی‌های مناسب به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد است و تراز منهای ۲ مسیر اتصالی خیابان‌های ۱۵ خرداد شرقی و غربی را در خود جای داده است. به این ترتیب و در حالی که بازار تهران روزانه پذیرای حدود ۲ میلیون نفر جمعیت شناور است، وضعیت تردد در خیابان ۱۵ خرداد به عنوان اصلی‌ترین مسیر ورود به بازار تهران ساماندهی می‌شود.

علی پیوسته، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در بازدید از پروژه زیرگذر گلوبندک، از پیشرفت کلی ۵۶.۵ درصدی پروژه خبر داد و گفت: پیگیری‌های لازم برای رفع موانع اجرایی به صورت مستمر در حال انجام است تا عملیات تکمیل پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.

سیدمهدی پورهاشمی، مجری طرح‌های تونلی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز گفت: برای تعریض ورودی پرتال غربی پروژه احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک، ۱۲ حلقه شمع اجرا شده و سازه نگهبان آنها نیز در حال تکمیل است. در دیوار اتصال نیز ۶ استرات (تیرآهن) جهت استحکام سازه نصب شده است. برش بتن دیوارهای تعریض شده همچنین کاشت آرماتورها طبق نقشه جدید در حال اجراست.

وی افزود: در این بخش در حین اجرای کار با یک لوله آب شرب ۴۰۰ میلی‌متر مواجه شدیم که این معارض تاسیساتی با تمهیدات صورت گرفته، برطرف شد. در طبقه منفی یک، بتن‌ریزی سقف اتاق بلیت فروشی انجام شد. همچنین جهت ایجاد دسترسی عابران به طبقه منفی دو (زیرگذر)، دیوار مقابل اتاق بلیت فروشی برداشته می‌شود که عملیات کرگیری آن تا کنون ۴۵ درصد پیشرفت داشته است. در بخش جنوبی اتصال به مترو، بتن‌ریزی کف و دیواره‌ها انجام گرفته و در بخش شمالی نیز بتن‌ریزی کف پایان یافته و دیواره‌ها نیز در حال آرماتوربندی است.

مجری طرح‌های تونلی خاطرنشان کرد: عملیات تحکیم قالبندی سقف پارت اول تونل در محل اتصال به مترو در حال تکمیل است.

سیدمهدی پورهاشمی گفت: در ورودی پرتال شرقی پروژه احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک، ۷ حلقه شمع تکمیل شده و عملیات مش‌گذاری و شاتکریت جهت پایدارسازی دیواره‌ها در حال اجرا است. به منظور نصب آسانسور و دسترسی به سالن بلیت فروشی ایستگاه مترو و همچنین تراز منفی دو از طریق آسانسور، یک شفت در ضلع شمالی خیابان پانزده خرداد حفاری شده بود که به دنبال آن عملیات بتن‌ریزی و اجرای شمع‌ها در موقعیت نصب آسانسورهای شمالی به طور کامل پایان یافته است و عملیات حفاری در این محدوده در دست اقدام است.