سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ در دکترین دفاعی و امنیتی ایران، حوزه خلیج فارس حوزه‌ای است که اسرائیل تهدید به حساب نمی‌آید و ما آنها را عددی حساب نمی‌کنیم ولی ایران ثابت کرده درباره امنیت و منافع ملی خود و امنیت و منافع امنیت منطقه‌ای کوتاه نمی‌آید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعید خطیب‌زاده امروز سوم شهریور ماه در نشست خبری با خبرنگاران به پیگیری‌های وزارت امور خارجه درباره حادثه دریایی میان ایران و امارات اشاره کرد و گفت: کشتی و لنج صیادان ایرانی تحویل داده شده و خدمه هم به غیر از کشته‌شدگان در ایران هستند. ایران از لحظه اول این ماجرا، با قدرت و جدیت پیام خود را داد و کسی که باید پیام را بگیرد، آن را گرفت.

این دییلمات با اشاره به احضار کاردار امارات گفت: امارات یادداشت عذرخواهی رسمی به تهران ارسال کرده و مسئولیت این حادثه را پذیرفته است و قرار به جبران خسارت شد. ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این قضیه خسارت دیدند خسارتشان جبران شود.

خطیب‌زاده با اشاره به توقیف لنج اماراتی یادآور شد: لنج اماراتی در نزدیکی ابوموسی و در آب‌های ایران بود و به همین خاطر توقیف شد.

 وی درباره ادعای احضار کاردار ایران در امارات و برخورد انجام شده با وی عنوان کرد: آنچه توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود، مسیری نیست که مورد تایید ما باشد. ‌مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره احتمال عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی و اسلامی و تاثیر این موضوع بر تجدیدنظر روابط ایران با آن کشورها عنوان کرد: رژیم اشغالگر قدس در فروپاشی به سر می‌برد و می‌خواهد مشکلات خود را از طریق این نوع اقدامات رفع کند.

خطیب‌زاده گفت: آنها در فضای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی خود در حضیض ذلت هستند لذا اسرائیل به دنبال مشروعیت‌بخشی است تا چند سال بیشتر برای خود بخرد. آنچه برای ایران مهم است منافع ملی و جهان اسلام و حقوق حقه مردم فلسطین است.

وی با بیان اینکه براساس اصول سیاست خارجی خود هیچ گاه از این حق کوتاه نخواهیم آمد، اظهار داشت: به کشورهای دیگر نیز همین را توصیه می‌کنیم. من کشور دیگری را نمی‌بینم که بخواهد این مسیر را طی کند. اما اشتباه محاسباتی از سوی هر کشور تبعاتش برای خودش است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: اسرائیل نمی‌تواند امنیت خود را تامین کند. این رژیم به هیچ عهدی باقی نمانده، هیچ حقوقی را رعایت نکرده و هیچ ملتی از ترور آنها در امان نمانده است. اینها واقعیت‌های جهان است که تغییر نمی‌کند.

متن کامل اظهارات سخنگوی وزارت خارجه: ترامپ می‌داند راه حل توافق در کجاست؛ اول توبه کنند