منوچهر طیاب، کارگردان تحسین‌شده و خوشنام سینمای مستند ایران پس از چند ماه مبارزه با بیماری سرطان بامداد امروز سه‌شنبه چهارم شهریور ۹۹ در ۸۳ سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.

به گزارش همشهری آنلاین، مرحوم طیاب سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد و از ۲۶ سالگی با «سفال» به مستندسازی روی آورد. او زمستان سال گذشته در بیمارستانی در پایتخت اتریش متوجه بیماری سخت خود شد و از همان زمان روند درمان را آغاز کرد. اواخر بهار امسال حال عمومی طیاب بهتر شده بود اما پس از یکی دو ماه عوارض بیماری سرطان خود را نشان داد و این مستندساز برجسته تسلیم فرشته مرگ شد.

او دانش‌آموخته رشته معماری در دانشگاه فنی وین و درس‌خوانده کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش بود. طیاب در نزدیک به شش دهه فعالیت سینمایی حدود ۱۰۰ فیلم عمدتا مستند در عرصه میراث فرهنگی و تاریخی ساخت و سال گذشته در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت آیین نکوداشت او با نمایش گزیده آثار برگزار و نشان فیروزه به طیاب اهدا شد.

تنها فیلم داستانی زنده‌یاد طیاب «سوزنبان» بود که سال ۵۰ ساخته شد. کاوه بهرامی‌مقدم هم به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی مستند «سفر در امتداد سرزمین کهن» را درباره این سینماگر و نویسنده و منتقد نامدار ساخته است.