تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۷

مهدی معزی: فقط خداحافظی. خداحافظی از فوتبال. خداحافظی با این فصل و شاید خداحافظی با استقلال.

همه چیز در بازی این دو تیم به خداحافظی خلاصه می‌شود؛ بازی پگاه گیلان و استقلال تهران. بازی‌ای که این بار عنوان فینال جام حذفی را به خودش می‌بیند. پایانی که می‌تواند شیرین باشد و یا بالعکس. شیرینی جامی که می‌تواند، صندلی مربیگری امیر قلعه‌نویی را برای او نگه دارد. چراکه چشم علی آبادی این روزها به این صندلی دوخته شده. صاحب این صندلی زیاد فرصت ندارد. همان طور که فیروز کریمی زیاد فرصت نداشت. پس اگر علی آبادی دستور حذف اسم کریمی را از کادر فنی استقلال داد، دستور حذف اسم امیر قلعه نویی را هم می‌دهد.

«من از هیأت‌مدیره باشگاه استقلال خواستم تا کادرفنی را دستخوش تغییر و  تحول کند چرا که اگر این اتفاق نمی‌افتاد خود هیأت‌مدیره دچار تغییر و تحول می‌شد.»

 پس شاید این 2 بازی آخرین فرصت قلعه نویی در استقلال باشد. وگرنه بعد از آن باید گزینه خداحافظی اجباری را انتخاب کند. خداحافظی‌ای که می‌تواند با خداحافظی علیرضا منصوریان از استقلال یکی شود. اما قلعه نویی اصلا دوست ندارد که این دو با هم در پایان این 2 بازی تلاقی داشته باشند:« می‌خواهیم با قهرمانی در جام حذفی،   خداحافظی با شکوهی را برای علیرضا منصوریان بگیریم.»

رقم خوردن این قهرمانی برای استقلال،  می‌تواند نوستالژی سال 76 را برای هواداران استقلال زنده کند. همان سالی که امیر قلعه نویی تیم را در نیمه راه از منصور پورحیدری گرفت تا قهرمان جام حذفی کند. او که این بار تیم کریمی را تحویل گرفته،  درباره شرایط قبل از بازی امروز با پگاه هم گفته:« حریف در شرایط خوبی به سر می‌برد و در چند هفته اخیر،  روزهای موفقی را پشت سر گذاشته است.‌

 آنها به انسجام خوبی رسیده‌اند. دست‌نشان در مدتی که در پگاه بوده،  برای این تیم زحمات زیادی کشیده و به خوبی توانسته نقاط ضعف پگاه را برطرف کند. ما هم در استقلال بیکار نیستیم و در این چند روز، تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم. در این مدت آرامش مناسبی بر تیم حاکم شده است.»

او که امروز همه بازیکنان تیمش را در اختیار دارد،  ادامه داده:«استقلال مصدومی ندارد و همه آماده هستند. با امید بسیار زیادی عازم رشت می‌شویم. امیدوارم بتوانیم با ارائه یک بازی دلخواه،  به نتیجه مطلوب برسیم.» او باید در مقابل پگاهی قرار بگیرد که برای رسیدن به این مرحله سپاهان و برق را با قاطعیت از پیش رو برداشت.

تیمی که فصل خوبی را در رقابت‌های لیگ برتر پشت سر نگذاشت و تا آخرین روز رقابت‌ها،  ترس سقوط به دسته پایین‌تر در دست و پای هواداران و کادر این تیم دیده می‌شد. اما الان دست به کار بزرگی زده‌اند و یک پای فینال جام حذفی هستند. پگاه برای نخستین بار است که تا این مرحله از مسابقات فوتبال جام حذفی جلو آمده و همین موضوع باعث شده تا انگیزه شاگردان دست نشان دوچندان شود تا با تمام وجود در دیدار نهایی مقابل استقلال قرار بگیرند.

نادر دست نشان، سرمربی تیم فوتبال پگاه، پیش از دیدار رفت مقابل استقلال می گوید: «موج جدیدی در رشت به راه افتاده و همه به نوعی از تیم پگاه حمایت می‌کنند تا به‌عنوان قهرمانی در جام حذفی دست پیدا کنند. حضور پرتعداد تماشاگران در مسابقات و حتی زمان تمرینات،  ما را دلگرم می کند که امیدوارانه‌تر از قبل برای پیروزی تلاش کنیم. شاید این موج جدید و دلگرم کننده در نهایت شگفتی پگاه را کامل کند،  تیم پانزدهم جدول رده بندی را به‌عنوان قهرمانی جام حذفی برساند.»

فقط انتقام

وضع استقلال از آن روزی جدی‌تر به هم ریخت که یک شکست تحقیرآمیز را در تهران و ورزشگاه آزادی از پگاه متحمل شد. همان بازی که تیم فیروزکریمی باخت چهار بر یک را بعد از حدود 30 سال زنده کرد و در تاریخ باشگاه استقلال تکرار شد. همان بازی که رضا چاووشی به کابوس مدافعان استقلال تبدیل شده بود.

 اما انگار او به این بازی هم دل خوش کرده: «با تاکتیکی که دست نشان برای شکست تیم استقلال تدارک دیده است، فقط چشم به قهرمانی جام حذفی دوخته‌ایم. استقلالی‌ها که در این فصل از لیگ برتر نتوانستند جایگاه مناسبی برای خود در جدول رده بندی دست و پا کنند مطمئنا تمام هم و غم خود را برای قهرمانی در جام حذفی گذاشته‌اند اما تیم ما باز هم برای استقلال مشکل ساز خواهد شد.

با توجه به اینکه دیدار رفت فینال جام حذفی در رشت برگزار می شود باید با اتکا بر حمایت هواداران کار تیم استقلال را در ورزشگاه خانگی خود یکسره کنیم تا با ارائه یک بازی منطقی در تهران دستان آبی پوشان پایتخت را از رسیدن به جام قهرمانی کوتاه نگه داریم.»هت تریک او در آن بازی کافی بود تا با اضافه شدن گل مهدوی،  استقلال در ورزشگاه آزادی و جلوی چشم تماشاگرانش حقارت را تحمل کند. اما شاید این دو تیم فکر نمی‌کردند که خیلی زود موعد دیدار دوباره فرا برسد. البته برای آبی پوشان تهرانی موعد انتقام.

استقلالی‌ها که باید بازی برگشت را به قید قرعه خوش اقبالی در تهران برگزار کنند،  می‌خواهند علاوه بر آن انتقام، با گرفتن پنجمین جام قهرمانی در رقابت‌های حذفی خودشان را فقط با چند بازی آسیایی کنند. آنها که در سه دیدار قبلی خود مقابل تیم های ذوب‌آهن،  راه آهن و فولاد خوزستان به لطف دستان وحید طالب لو در ضربات پنالتی به پیروزی رسیده اند،  شاید این بارهم به کمک دستان او قهرمان شوند!