همشهری آنلاین: معاون سیاسی وزارت کشور از تشکلی کمیته تخصصی بازنگری قانون انتخابات خبر داد.

به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزارت کشور از تشکیل سه کمیته تخصصی در ستاد انتخابات کشور خبر داد و گفت: کمیته اول برای بازنگری قانون انتخابات، کمیته دوم برای اخلاق انتخاباتی و کمیته سوم برای رایانه‌ای شدن انتخابات تشکیل شده است. 

علیرضا افشار، در پایان جلسه کمیته تدوین و ترویج منشور اخلاقی انتخابات با بیان اینکه با استفاده از تجارب چند انتخابات گذشته این سه کمیته تخصصی در ستاد انتخابات تشکیل شده است، افزود: اولین جلسه کمیته تدوین و ترویج منشور اخلاقی انتخابات در دوره جدید به منظور پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط در محل ستاد انتخابات کشور برگزار شد.

معاون سیاسی وزارت کشور اعضای کمیته تدوین و ترویج منشور اخلاقی انتخابات را به شرح زیر نام برد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شورای سیاستگزاری ائمه جمعه، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، خانه احزاب، شورای نگهبان، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، سازمان شهرداری‌ها، شورای فرهنگ عمومی.

افشار اضافه کرد: کمیته منشور اخلاقی انتخاباتی در دو بخش تدوین و ترویج فعالیت دارد. وی گفت: موضوع بازنگری و تدوین منشور جامع برای اخلاق انتخاباتی در قالب یک پروژه به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم واگذار شد.

وی تأکید کرد: هر چند رایانه‌ای شدن به سلامت انتخابات کمک می‌کند خصوصاً امکان دخالت مجریان را به حداقل می‌رساند، اما بداخلاقی‌های انتخاباتی با تکنولوژی برطرف نمی شود، به همین دلیل باید برنامه‌هایی برای بالا بردن اخلاق انتخاباتی در کشور به اجرا درآید و ارتقاء فرهنگ عمومی، تقویت سیستم نظارتی و نظام برخورد با تخلفات از نقش و اهمیت بیشتری برخوردار شوند.

افشار از تشکل های غیردولتی، مطبوعات، هیأت‌ها، جمعیت‌ها، گروه‌های فرهنگی، احزاب و سایر نهادهای مردمی خواست با پیگیری باید‌ها و نبایدها در انتخابات و ایجاد فضای مناسب مبتنی بر تعالیم اسلامی کاری کنند تا اخلاق انتخاباتی بعنوان عرف اجتماعی از سوی آحاد جامعه مورد توجه و احترام قرار گیرد و بعنوان یک مطالبه عمومی از دست اندرکاران و شرکت کنندگان در انتخابات مطرح شود.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان این که اگر قرار بود تکنولوژی جلوی تخلفات و بداخلاقی ها را بگیرد غرب تا کنون به این هدف دست یافته بود تأکید کرد: ما در هر امری نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه و هدایت افکار عمومی برای رعایت مقررات و مشارکت ملی داریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: ترویج اخلاق انتخاباتی از وظایف فراموش شده دستگاه‌های فرهنگی، تبلیغی، حوزه‌های علمیه و مراکز آموزشی است و وزارت کشور صرفا پیگیری موضوع را برای هر چه سالمتر برگزار شدن انتخابات برعهده دارد.