گروه حوادث - مهدی آیینی: کلاهبردار سابقه‌دار پس از راه‌اندازی یک شرکت قلابی، برای آنکه طعمه‌هایش را به سرمایه‌گذاری در این شرکت ترغیب کند، آنها را استخدام می‌کرد

 اما تنها کاری که مالباختگان در این شرکت انجام می‌دادند خواندن روزنامه بود.
اواخر سال گذشته زن میانسالی به دادسرای ناحیه 5 تهران رفت و از مردی که دست به کلاهبرداری 30 میلیون تومانی از وی زده بود شکایت کرد.

این زن به قاضی حسن جراحی- شعبه 15 بازپرسی- گفت: پس از آنکه بازنشسته شدم تصمیم گرفتم با استفاده از پس‌اندازی که داشتم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و آینده خوبی برای خود و خانواده‌ام فراهم کنم. به همین خاطر وقتی آگهی دعوت به همکاری شریک و سرمایه‌گذار را در روزنامه‌ها دیدم، با شماره‌ای که در آگهی بود تماس گرفتم.

آن روز وقتی به این شرکت مراجعه کردم، مرد 67 ساله‌ای که خود را دکتر و مدیر عامل شرکت معرفی می‌کرد پس از نشان دادن شماره ثبت شرکت گفت که کارخانه وی در زمینه تولید ابزارهای ساختمانی فعالیت می‌کند و اگر من بیشتر از 10 میلیون تومان در آنجا سرمایه‌گذاری کنم علاوه بر سود زیادی که نصیبم می‌شود می‌توانم در دفتر شرکت نیز مشغول به کار شوم.

شاکی ادامه داد: مدیر عامل شرکت با گفتن این جملات از من و چند نفر دیگر که قصد سرمایه‌گذاری داشتند خواست برای بازدید از کارخانه همراه وی به آنجا برویم و آنجا بود که با دیدن کارخانه و احترامی که کارگران به این مرد می‌گذاشتند به او اعتماد کرده و همه پس اندازم را در اختیارش قرار دادم.

پس از استخدام در این شرکت، کارم را در آنجا شروع کردم و این در حالی بود که ما در آنجا کاری به جز مطالعه روزنامه نداشتیم و هر وقت هم علتش را می‌پرسیدیم، مدیر عامل شرکت می‌گفت که چون اواخر سال است بازار کساد است و تا چند ماه دیگر همه چیز روبه راه می‌شود. 

وی افزود: مدتی از این ماجرا نگذشته بود که یک روز وقتی به سر کار رفتم متوجه شدم در شرکت نیز قفل است و از مدیر عامل خبری نیست. آنجا بود که فهمیدم فریب یک مرد کلاهبردار را خورده‌ام و این مرد شبانه شرکت را تخلیه کرده و متواری شده است.

پس از اظهارات این زن، در حالی که 10 نفر دیگر از مالباختگان نیز با حضور در دادسرا از مرد کلاهبردار شکایت کرده بود، بازپرس جراحی دستور بازداشت وی را صادر کرد.

ماموران با چهره‌نگاری از این مرد دریافتند وی یک مجرم سابقه‌دار است که تا کنون 14 بار به اتهام‌ کلاهبرداری، خیانت در امانت و فرار از زندان دستگیر و راهی زندان شده بود. با این اطلاعات جست‌وجو برای دستگیری مرد کلاهبردار ادامه یافت و سرانجام وی در فرودگاه مهرآباد شناسایی و دستگیر شد.

متهم پس از انتقال به شعبه 15 بازپرسی در دادسرای ناحیه 5 و مواجهه حضوری با مالباختگان لب به اعتراف گشود و گفت: مدتی قبل با همکاری 2 نفر از دوستانم نقشه این کلاهبرداری را کشیدیم.

ما پس از شناسایی یک کارخانه که نیاز به سرمایه‌گذار داشت، دفتری اجاره کرده و با چاپ آگهی در روزنامه‌ها مدعی شدیم که نیاز به شریک و سرمایه‌گذار داریم.

پس از آنکه با این شگرد طعمه‌هایمان را به شرکت قلابی‌امان می‌کشاندیم برای جلب اعتماد آنها، راهی همان کارخانه‌ای می‌شدیم که نیاز به سرمایه‌گذار داشت.

در آنجا کارگران کارخانه که هر روز ما را می‌دیدند و تصور می‌کردند ما شریک جدید مالک کارخانه هستیم به ما احترام می‌گذاشتند و همین مسئله باعث می‌شد تا طعمه‌هایمان تصور کنند ما مدیر کارخانه هستیم و به راحتی فریب ما را بخورند.

پس از اعتراف متهم به کلاهبرداری 155 میلیون تومانی از مالباختگان، بازپرس جراحی برای وی قرار وثیقه 300 میلیون تومانی صادر کرد و تحقیقات برای دستگیری دیگر همدستان وی آغاز شد.