گروه حوادث- جواد عزیزی: 4 ماه عملیات مشترک پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ایران، پاکستان و یمن برای دستگیری اعضای یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر، با توقیف محموله 3 هزار و 700 کیلویی حشیش در آب‌های خلیج فارس و دستگیری اعضای این باند پیچیده خاتمه یافت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: 4 ماه قبل در حالی که ماموران مبارزه با مواد‌مخدر سرگرم کنترل یک شبکه بزرگ قاچاق مواد‌مخدر در سیستان و بلوچستان بودند به سرنخ‌هایی دست یافتند که از ارتباط این شبکه با یک شبکه مخوف که در خوزستان و پاکستان فعالیت می‌کرد، حکایت داشت.

سردار حمیدرضا حسین‌آبادی ادامه داد: با این اطلاعات، بررسی‌های تخصصی درخصوص فعالیت این شبکه بین‌المللی ادامه یافت و ماموران از طریق اطلاعاتی که افسر رابط پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ایران در پاکستان به دست آورده بود، دریافتند اعضای این باند پس از ترانزیت مواد‌مخدر از پاکستان به ایران، این محموله‌ها را به کشور‌های حاشیه خلیج فارس منتقل کرده و با قیمت هنگفت به فروش می‌رسانند.

وی افزود: در حالی که پلیس تمامی فعالیت‌های این باند را زیر نظر داشت، ماموران از طریق افسر رابط پلیس ایران در پاکستان دریافتند این شبکه بین‌المللی قصد قاچاق یک محموله بزرگ حشیش از بندر گوادر پاکستان به یمن و از آنجا به عربستان را دارد.

به این ترتیب ردیابی این محموله در دستور کار پلیس قرار گرفت و ماموران پلیس ایران از طریق سیستم جی‌پی‌اس به تعقیب لنجی پرداختند که قرار بود محموله بزرگ را به یمن منتقل کند. [آشنایی با سیستم مکان‌یابی جهانی]

سردار حسین آبادی خاطر نشان کرد: 2 هفته پیش در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد این لنج وارد دریای عمان شده است، ماجرا از طریق پلیس ایران به پلیس یمن گزارش شد و ماموران پلیس یمن در یک عملیات شبانه لنج مورد نظر را توقیف و 3 هزار و 700 کیلو حشیش از آن کشف کردند.

وی گفت: در بازجویی‌ از خدمه این لنج که همگی از اعضای شبکه بین‌المللی قاچاق مواد‌مخدر بودند مشخص شد اعضای این باند قبل از معامله محموله حشیش برای آنکه مطمئن شوند خریداران، هزینه این محموله را پرداخت خواهند کرد، 2 مرد عرب را ربوده و با انتقال آنها به یکی از شهرهای مرزی ایران قصد داشته‌اند از این گروگان‌ها برای تضمین پرداخت پول استفاده کنند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا با بیان اینکه این گروگان‌ها از 2 ماه قبل از سوی اعضای شبکه ربوده شده بودند افزود: با این اطلاعات، ماموران مخفیگاه اعضای ایرانی باند را در یکی از شهرهای مرزی کشور شناسایی کرده و در یک عملیات ضربتی موفق شدند 4 عضو ایرانی باند را دستگیر و گروگان‌های عرب را که مدت‌ها در بند آنها اسیر بودند، آزاد کنند.

وی تصریح کرد: به‌دنبال متلاشی شدن این باند، پرونده متهمان ایرانی به مراجع قضائی استان سیستان و بلوچستان ارسال شد و این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این شبکه مخوف از کشورهای پاکستان و حوزه خلیج فارس هدایت می‌شده است.

محموله بزرگ اسید برای ساخت هروئین

رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا در ادامه به توقیف محموله 6 هزار لیتری استیل کلراید که برای ساخت هروئین و مرفین از آن استفاده می‌شود اشاره کرد و گفت: 2 هفته قبل ماموران مبارزه با مواد‌مخدر ناجا از طریق منابع اطلاعاتی خود از ترانزیت یک محموله استیل کلراید از ایران به افغانستان با خبر شده و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی این محموله را آغاز کردند.

وی ادامه داد: در حالی که تحقیقات نشان می‌داد این محموله در یک شرکت بی‌نام کره‌ای بارگیری شده و قرار است از طریق امارات به ایران و از آنجا به افغانستان ترانزیت شود، ماموران موفق شدند کشتی حامل این محموله را که مارینا نام داشت و در بندرعباس پهلو گرفته بود شناسایی کنند.

سردار حسین آبادی خاطر نشان کرد: در حالی که این کشتی تعدادی کانتینر حاوی لوازم یدکی دسته دوم را در بندرعباس تخلیه کرده بود تا این کانتینرها به افغانستان ترانزیت شوند، ماموران با دریافت دستور قضائی به بازرسی کانتینرها پرداخته و موفق شدند 2 مخزن 3 هزار لیتری استیل کلراید را که به طرز ماهرانه‌ای در کانتینرها جاسازی شده بود کشف کنند.

وی با اشاره به کم سابقه بودن کشف این محموله‌ها در ایران گفت: هم اکنون شرکتی که قرار بود این محموله را از گمرک ترخیص کند نیز تحت پیگرد قضائی قرار گرفته است