براساس گزارش رتبه‌بندی جهانی طرح سهولت کسب و کار ایران در سال ۲۰۰۸ در میان ۱۴۸ کشور رتبه ۱۳۵ را دارد.

در رتبه بندی جهانی سهولت کسب و کار که از سوی نهاد کسب و کار وابسته به بانک‌جهانی منتشر می‌شود رتبه ایران در ۳ ‌سال اخیر بهبود نیافته است.

بر اساس این گزارش که از ۵ سال پیش تهیه و منتشر می‌شود، امسال رتبه ایران در مجموع ارزیابی‌ها کاهش یافته که این ناشی از بهبود شرایط کسب و کار در دیگر کشورهاست.

در این گزارش اقتصاد کشور‌ها در شاخص‌های مختلفی از جمله آغاز یک کسب و کار، سهولت دریافت مجوز و ثبت، مقررات نیروی کار، ثبت مالکیت، دریافت اعتبار، حمایت از سرمایه‌گذاران، میزان و نحوه دریافت مالیات، سهولت صادرات و واردات، نافذ بودن قراردادها و آماده بودن زیربناها و پایان دادن به کسب و کار  بررسی و براین اساس رتبه‌بندی می‏شود.

براساس گزارش این موسسه در ۳ سال اخیر رتبه ایران به دلیل بهبود شرایط کسب‌و‌کار کشور‌های مورد بررسی و افزایش تعداد کشور‌هایی که قابل ارزیابی هستند کاهش یافته و بهبودی در فضای کسب‌وکار در کشور حاصل نشده است.

ایران در سال ۲۰۰۵ در رتبه ۱۰۸، در سال ۲۰۰۶ در رتبه ۱۱۳ و در سال ۲۰۰۷ در رتبه ۱۱۹ قرارداشته که این رتبه در سال ۲۰۰۸ در میان ۱۴۸ کشور ۱۶ رتبه کاهش یافته‌است.

براساس این گزارش در زمینه سهولت شروع کسب و کار کشورمان رتبه ۷۷ و در زمینه سهولت کسب مجوز رتبه کشورمان ۱۶۴ اعلام شده است.

در مورد مقررات کار این رتبه در کشورمان ۱۴۱ و سهولت ثبت مالکیت شرکت ۱۴۳ برآورد شده است.

این گزارش در مورد سهولت کسب اعتبار از بانک‌ها رتبه ایران را ۶۸ و میزان حمایت از سرمایه‌گذاران را ۱۵۸ اعلام کرده‌است.