رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از میزبانی تهران و شهرهای عضو مسیر گردشگری تاریخ و تمدن در برگزاری آخرین رویداد نوروزی قرن چهاردهم خبر داد و گفت: کرمانشاه در ۲۸ فروردین سال ۱۴۰۰ میزبان این رویداد بین‌المللی است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایمان درخشی درخصوص آخرین اقدامات انجام شده مسیر تاریخ و تمدن اظهار کرد: اولین جلسه کمیته اجرایی مسیر گردشگری تاریخ و تمدن که در سنندج و با حضور معاونین فرهنگی شهرداران، روسای ادارات گردشگری شهرداری، کمیسیون‌های گردشگری و فعالان بخش خصوصی شهرهای کرمانشاه، همدان و سنندج برگزار شد، ۱۹ مصوبه به همراه داشت.

وی اظهار کرد: میزبانی کرمانشاه در آخرین جشن نوروز سده ۱۴ فرصت بی‌نظیری برای معرفی و توسعه گردشگری استان است و باید همه دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند با برنامه‌ریزی دقیق میزبانی شایسته‌ای در این روز داشته باشیم.

درخشی از انتخاب کرمانشاه به عنوان اولین دبیرخانه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن خبر داد و افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین مصوبات این جلسه تصویب تشکیل شورای راهبردی این مسیر گردشگری با ریاست دبیرکل دفتر ملی یونسکو و قایم مقامی شهردار شهری است که دبیرخانه در آن قرار دارد، خواهد بود که در سال اول کرمانشاه مسئول دبیرخانه و سال‌های بعدی، سنندج و همدان تعیین شدند.

وی ادامه داد: ثبت لوگوی مسیر گردشگری، ارایه محتوا توسط شهرها برای اپلیکیشن گردشگری، تاکید بر نقش آفرینی بخش خصوصی در راستای کمک به اهداف و راهبردهای تعیین شده، نهایی شدن وب سایت، ایجاد و نصب المان مشترک و تعیین و نام گذاری گذرهای مشترک مسیر تاریخ و تمدن در سه شهر کرمانشاه، سنندج و همدان، برگزاری نمایشگاه اقوام زاگرس نشین در مهر و آبان امسال و اجرای رسوم کهن ایام محرم در بخش گردشگری مذهبی از جمله سایر مصوبات این نشست بود.

درخشی ادامه داد: معاون ارتباطات دفتر ملی یونسکو، شهرداران سنندج، همدان و کرمانشاه، روسای سازمان فرهنگی و ادارات گردشگری سه شهرداری مذکور، کمیسیون های گردشگری شورای شهرها، فرمانداران شهرستان های مسیر گردشگری، مدیران کل میراث فرهنگی ۳ استان، عضو شورای راهبردی خواهند بود.

وی گفت: برگزاری اجلاس دبیران کشورهای نوروز در حاشیه این برنامه، رونمایی از نشان نوروز و کتاب محور گردشگری مسیر تاریخ و تمدن ایران، اختصاص گزارش اختصاصی ماهنامه پیام ملی یونسکو به این موضوع که در ۱۹۵ کشور دنیا توزیع می شود از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

درخشی افزود: به‌زودی ستاد بزرگداشت نوروز تشکیل می شود و شورای سیاست گذاری با حضور دبیرکل دفتر ملی یونسکو و شهرداران تهران، کرمانشاه، همدان و سنندج، سازمان اکو، وزارت خارجه، میراث فرهنگی و وزارت کشور شکل خواهد گرفت که بر ایجاد صحیح مسیر گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور دلالت دارد.

وی در پایان اظهار کرد: مقرر شد نشست بعدی کمیته اجرایی در همدان انجام پذیرد و به برگزاری جشن آخرین نوروز سده ی چهاردهم پرداخته شود باوجود اینکه زمان کوتاهی از تشکیل این مسیر گردشگری می‌گذرد اما توانسته نقش مهمی برای خود ایجاد کند که بیانگر دورنمای خوب آن است.