به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اثرگذاری جدی وضعیت کرونایی امسال بر همه اقدامات فرهنگی، هنری، مذهبی و … به ویژه در نحوه عزاداری، اقامه هیاتها و برنامههای مذهبی در ایام ماه محرم امسال، اظهار کرد: این شرایط، نمایشگاه فرهنگی هنری «عطر سیب» را که هر ساله به صورت متمرکز در آستانه ماه محرم برگزار میشد نیز تحت تاثیر خود قرار داد و در نهایت منجر به اعمال تغییراتی در نحوه برگزاری این نمایشگاه شد.
جوادی یگانه در ادامه هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارائه فضاهای متنوع فرهنگی و هنری عرض ارادت به حضرت سیدالشهدا (ع) و شهدای کربلا در فرمها و شکلهای مختلف دانست و افزود: با توجه به شرایط خاص امسال و وضعیت شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت موارد و پروتکلهای بهداشتی، فضا و سازهای طراحی شده که برگرفته از خیمهها، تکایا و مواکبی است که برای اقامه عزا در فرهنگ ما برپا میشود و به گونهای است که فضای بستهای نداشته باشد و با طراحی و رویکرد جدید، خیمههایی است که شمایل همیشگی خود را ندارد و لطمه دیده است.
معاون شهردار تهران همچنین در خصوص ارائه خدماتی که به مخاطبان این نمایشگاه، که خانوادههای تهرانی هستند، گفت: در این خیمهها که امسال به دلیل این شرایط در ۸ نقطه از شهر تهران برپا میشود، چندین دیوارنگاره طراحی شده است که در هر دیوارنگاره آثاری از هنرمندان نسلهای مختلف در چندین رشته، با طراحیهای متفاوت و جذاب به نمایش درآمده است. از جمله دیوارنگاره پوسترهای عاشورایی با تصویرسازی مفاهیم عاشورایی از نسلهای مختلف، دیوارنگاره کتابهایی همراه با پادکست معرفی کتاب، دیوارنگاره تصاویر اشکال مختلف عزاداری در تهران همراه با نواها و نوحههای عاشورایی، دیوارنگاره اشعار عاشورایی از نسلهای مختلف و آثار ماندگاری که توانسته است برای مردم خاطرهساز باشد و دیوارنگاره زنان عاشورایی و بانوانی که در حادثه کربلا و جریان عاشورا نقش آفرین بودند و حضور داشتند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از عرضه دو آلبوم «عزیزم حسین» با نوای مداح اهل بیت حسین پویانفر و «کوی طبیب» با صدای ماندگار حاج صادق آهنگران که توسط اداره کل فرهنگی شهرداری تهران سفارش داده شده است نیز در این نمایشگاه خبر داد و افزود: کلیه محتواهای تولید شده که در دهه اول محرم به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام عطر سیب با نشانی @atresib۹۹ و تولیدات بصری با محوریت شعار با یاد تو و یاد سیدالشهدا و ذکر اباعبدالله(ع) که در بیلبوردهای شهری و فضای شهر نمایش داده شد، ارائه تعزیهخوانی و پردهخوانی و نقالی عاشورا، تولید منظم و مرتب خوشنویسی احادیث سیدالشهدا (ع) در قالب کتیبه و کلیپها و تیزرهای تولید شده در این زمینه به صورت متمرکز تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.
جوادی یگانه در پایان با اشاره به آغاز رسمی این نمایشگاه از ۱۱ شهریور ماه همزمان با ۱۲ محرمالحرام با همکاری مناطق منتخب شهرداری در ۸ نقطه از شهر تهران، افزود: این نمایشگاه در مناطق منتخب ۲ در بازارچه سنتی ستارخان، ۳ روبروی پارک ملت، ۶ فضای شهری میدان هفت تیر، ۱۱ چهارراه ولیعصر، ۸ میدان هفت حوض، ۲۲ دریاچه چیتگر و ۱۸ بوستان قائم و ۱۲ بازار تهران برگزار میشود.